AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volvo wil toplimousine
61
Eén van de eerste wapenfeiten van de nieuwe Chinese eigenaar van Volvo, is de aankondiging van een toplimousine, die in de klasse van A8, S-klasse en 7-serie valt.
De overname van Volvo door het Chinese Geely is nu helemaal in kannen en kruiken. Voor de nieuwe topman Li Shufu is dat het moment om aan te kondigen dat Volvo het de komende jaren nadrukkelijker gaat opnemen tegen de Duitse topklasse. "Op het moment concurreren we met Audi, Mercedes en BMW, maar we hebben geen model om het op te nemen tegen de 7-serie en de S-klasse. Dat gat moeten we gaan opvullen," verklaart hij in de Engelse krant Financial Times. 
Volgens Shufu heeft Volvo de kennis en middelen in huis om een dergelijke auto te bouwen. Die is dan vooral interessant voor de Chinese markt, waarop Volvo een grote speler wil worden. "In China willen mensen luxueuze auto's, waaraan je kunt zien en voelen dat het topklasse is." Vorig jaar verkocht Volvo wereldwijd 335.000 auto's. De komende vijf jaar moet dat groeien tot 600.000. De groei moet vooral uit China komen. Om dat voor elkaar te krijgen is Stefan Jacoby aangetrokken als nieuwe chief executive. Hij is afkomstig bij Audi in Amerika. Eerder maakte hij van Audi een geaccepteerd topklassemerk in China. 
Op het moment wordt er in China deze S80 met lange wielbasis verkocht, waarvan zo'n 15.000 exemplaren per jaar worden verkocht. Ook kwam er onlangs het gerucht dat Volvo de XC90 vervangt door een zevenzitter die doet denken aan de R-klasse van Mercedes-Benz. Die zou de basis van het nieuwe grote model kunnen gebruiken. Onder de vleugels van Ford was het voor Volvo niet mogelijk een grote limousine te bouwen. Die zou namelijk te veel in het vaarwater van Jaguar zitten, wat eveneens een merk was in de Premier Automotive Group van Ford. 
PRIVATE LEASE Volvo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC40 T4 Aut. Plug-in Hybrid Inscription Panoramadak Stoelverwarming ACC 211pk
- 2021
 - 125.411 km
 
€ 27.450

Volvo XC60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Trekhaak | Harman-Kardon | Adaptive Cruise Control | 360 Camera | Dodehoek Detectie | LED Koplampen
- 2022
 - 74.600 km
 
€ 46.499

Volvo S90 T5 AUT8 250PK Momentum | Trekhaak semi elektrisch inklapbaar | 18" Lichtmetalen velgen | Lederen bekleding | Stoelverwarming | Adaptieve LED koplampen | Mistlampen | Adaptieve Cruise Control met Pilot Assist | BLIS Dodehoekdetectie
- 2017
 - 74.011 km
 
€ 29.950
Lees ook
Elektrische auto's

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000
Achtergrond

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
Mijn eerste auto

Joost kocht deze Volvo 66 als experiment maar zijn eerste auto leverde uiteindelijk zelfs geld op
Nieuws

Hiermee begon het succesverhaal van de Volvo XC60
Nieuws

