AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo Versatility concept

Volvo Versatility concept
Volvo komt in Genève met de Versatility Concept Car, een studiemodel van de personenauto van 2013, die ook al wat stylingdetails van de nieuwe V90 laat zien.

Volvo komt in Genève met de Versatility Concept Car, een studiemodel van de personenauto van 2013, die ook al wat stylingdetails van de nieuwe V90 laat zien.

Belangrijk bij de Versatility Concept Car (VCC) is met name de toepassing van draadloze netwerken, die ervoor zorgen dat er snel een grote hoeveelheid informatie naar de auto kan worden overbracht. Daarom is de VCC uitgerust met een ingenieus interactief systeem waardoor de auto op via eenvoudige bediening met allerlei netwerken kan communiceren.
Tegenwoordig zijn voor gebruik in de auto een CD- of DVD-speler geen bijzonderheid meer. In de VCC gaat Volvo nog verder. De auto staat continu in verbinding met het huis van de bestuurder, waar zijn digitale muziek- en filmbestanden zijn opgeslagen. De connectie wordt tot stand gebracht met behulp van W-LAN-, 3G- of GPRS-technology, zodat de bestanden altijd vanuit de auto bereikbaar zijn.
In de VCC wil Volvo bovendien laten zien dat het niet noodzakelijk is alle functies in de middenconsole onder te brengen en heeft daarin alleen de bedieningsknoppen voor de klimaatbeheersing en verschilldend veiligheidsfuncties geïntegreerd. Alle andere informatie is af te lezen op de display, waarin de analoge meters van de S60R en de V70 R nu op een digitale wijze zijn geïnterpreteerd.
Uiteraard wordt het beeldscherm ook gebruikt voor het navygatiesysteem en audio-informatie.
Als de auto wordt gestart, bevestigt het systeem het functioneren van de veiligheidssystemen. Via knoppen in het midden van het stuur en hendels aan weerszijden van het stuur kan de bestuurder de diverse functies bedienen.
Omdat alle inzittenden goed de door hen te gebruiken apparatuur moeten kunnen bedienen, zijn de verschillende bedieningsknoppen in draagbare modules gebouwd. Alle VCC-passagiers hebben de beschikking over een draadloze touch screen display om de toepassingen in werking te stellen. Ze kunnen zo zelf bepalen naar welke muziek ze willen luisteren, welke films ze willen zien en ze kunnen individueel surfen over het internet. De display kan ook worden gebruikt om informatie tussen auto, huis en kantoor over te brengen.
Verder is de VCC uitgerust met V-Pulse, een apparaat dat de bestuurder voortdurend op de hoogte houdt van de status van de auto. Het systeem geeft een kloppend signaal af en gaat sneller kloppen als de auto bijvoorbeeld niet is meer afgesloten, zodat de eigenaar weet dat er iets niet pluis is. V-Pulse kan vervolgens worden geopend en op de display kan de bestuurder lezen wat er aan de hand is. Dit soort communicatie met de auto vindt plaats via het reguliere GSM-netwerk.
De V-Pulse wordt ook gebruikt om de portieren van de auto op afstand te openen, wat de 'hartslag' van de unit weer verhoogt. Heeft de bestuurder zijn positie ingenomen, dan plaatst hij de V-Pulse in de middenconsole en is vervolgens een lichte druk op de startknop van het apparaat voldoende om de motor te starten. Of we willen rondlopen met een pace-maker voor onze auto...?? Voordeel is waarschijnlijk dat je hem meteen mist als je 'm verliest, want aan die hartslag wen je vast.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (0)

Reageren