Volvo S90 grondig gefacelift: langere adem voor sedan

Helaas niet voor Nederland

Volvo S90
Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90Volvo S90

De komst van de Volvo ES90 luidt nog niet het einde in voor de Volvo S90. Integendeel: de Volvo S90 krijgt doodleuk gewoon nog een facelift om er nog wat jaartjes tegenaan te kunnen. Alleen niet bij ons.

Bij het verschijnen van de volledig elektrische Volvo ES90 leek het nog zeker: de Volvo's S90 en V90 zijn door de komst van die liftback overbodig. Anderhalf jaar geleden kon de importeur zelfs al aan ons bevestigen dat het na 2024 voorbij zou zijn voor de S90. Niets blijkt minder waar. Althans, het is nog niet hét einde van de S90. Volvo trekt doodleuk een gefacelifte S90 uit de hoge hoed en zwengelt de productie dus weer aan. De S90 mag net als de XC90 voorlopig gewoon nog even naast zijn elektrische equivalent in de showroom blijven staan.

Volvo S90

Volvo S90

Voor de facelift van de Volvo S90 volgen de Zweden ongeveer het recept van de facelift van de XC90. Op het eerste gezicht lijkt er veel bij hetzelfde te blijven, maar stiekem verandert er veel. De Volvo S90 krijgt nieuwe koplampen, een nieuwe grille en een nieuwe voorbumper. Aan de achterkant vallen vooral de geheel nieuwe lichten op. Het is gedaan met de C-vormige achterlichten; de S90 krijgt conventioneler ogende 'Thor'-units. Ook verhuist de kentekenplaat naar de achterklep.

In het interieur blijft het in grote lijnen meer bij hetzelfde. Het is echter niet te missen dat er een nieuw infotainmentscherm in de Volvo S90 zit. Waar het scherm voorheen keurig in het dashboard paste, is het nieuwe scherm daar te groot voor. Dat heeft een diameter van 11,2 inch en het moet volgens Volvo vooral ook een stuk sneller reageren dan het systeem dat er voor de facelift in zat. Na verloop van tijd moet elk model deze generatie infotainment krijgen.

Volvo S90

Volvo S90

Op technisch vlak lijkt er wat minder te veranderen dan het uiterlijk wellicht suggereert. Volvo is nog niet heel scheutig met informatie, maar zegt alvast dat er weer mild-hybride viercilinders op de bestellijst komen en ook plug-ins met tot 80 km elektrisch rijbereik (WLTP). Deze zomer is China als eerste aan de beurt en daarna volgen andere markten. Er is helaas slecht nieuws voor als je hier in Nederland een S90 wil bestellen: de gefacelifte Volvo S90 komt hier niet op de markt. Dat kan AutoWeek melden na navraag bij de importeur.

Volvo zwijgt overigens in alle talen over de Volvo V90. Het lijkt er voorlopig dus wel op dat daar het doek toch echt voor valt. Onlangs kwam al naar buiten dat Volvo vrijwel zeker een streep door stationwagens in het algemeen zet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (131)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.