Volvo S90 D5 AWD Inscription (2016)

autoreview

Volvo S90 D5 AWD Inscription (2016)

Signalement

UitvoeringS90 D5 AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 37.000 km

Onze trouwe Jaguar XJ ingeruild voor een S90. Heel ander soort auto, meer mijn keuze ipv mijn vrouw's keuze zoals bij de XJ.
Motorisch gezien duidelijk een stap achteruit, dat is niet zo erg voor de prestaties (zo ontzettend veel scheelt het nu ook weer niet) maar het is wel een heel ander soort geluid. En de V6 van de XJ was duidelijk soepeler.
Maar goed, dit wist ik bij voorbaat. We hadden wel bewust voor de 235 PK versie gekozen zodat het prestatieverschil niet een enorme krater zou zijn.

De vormgeving van de auto past helemaal bij mij, hoe langer ik er naar kijk, hoe mooier ik hem vind worden.
De snufjes die erop zitten waren ook een van de redenen om tot deze auto over te gaan, ongelooflijk wat een veiligheidsvoorzieningen ze allemaal bedacht hebben.
Het is wel een behoorlijke klus ze allemaal goed onder de knie te krijgen en ik vind de handleidingen ook niet goed genoeg. Het is vooral zelf proberen.

Voor betrouwbaarheid had ik 5 sterren gegeven, is gebaseerd op mijn gevoel bij Volvo maar heeft helemaal niets met deze auto te maken. Ik heb hem te kort om te oordelen.

Over het verbruik kan ik ook nog niet veel zeggen behalve dan dat de uitslagen van de boordcomputer mij tegenvallen. Slechter dan van de XJ. Even afwachten wat werkelijk het verbruik is.

Paar honderd kilometer verder,,,.

  • 39.000 km

Inmiddels iets meer kennis genomen van de auto en een wat langere rit gereden. Het verbruik is wat bijgesteld, nu 6,4/100 KM (rustige rijstijl, houd maximale snelheid aan) . Zelf tank ik altijd BP Ultimate en dat zit er nu dus ook in.

Het is een heerlijke reiswagen, stoelen, vering, comfort is heerlijk. Echt een auto voor de lange afstanden.

Helaas zit er geen kinderverhoging in de achterbank, hier was ik een beetje vanuit gegaan en zou ideaal geweest zijn voor onze dochter. Ik vermoed dat dit pas bij latere uitvoeringen is geweest.

Dan is het zo dat de geïnstalleerde kaarten verouderd zijn. Rondom Amsterdam zijn de wijzigingen van de laatste jaren niet meegenomen. Nu kun je dit zelf updaten maar heb ik nog niet gedaan. Hier ga ik van de week maar eens rustig voor zitten.

Dan heb ik zelf nog een prepaid simkaartje in de auto geplaatst maar dit werkt ook nog voor geen meter. Moet ik dus ook nog wat tijd voor uittrekken.

Nog genoeg te ontdekken en te doen dus. :)

Paar plussen en minnen

  • 39.200 km

Ondertussen hebben de Volvo en ik elkaar iets beter leren kennen. Waarschijnlijk begrijpt de auto mij iets beter dan ik de auto.

Positief: Ja het rijden blijft geweldig. Ik kom echt fris uit de auto na een lange afstand. Ik onderstreep nogmaals dat het een fijne reisauto is. Stoelen zijn ook echt super.

Het verbruik is nog wat meer bijgesteld. Vanmorgen een koude start in Amsterdam richting de snelweg naar Assen. Denk in totaal ongeveer 8 km binnen de bebouwde kom gereden. In totaal 200 KM en een verbruik van 5,9 op 100KM en steeds de maximale snelheid aangehouden. Ik vind het netjes en ben tevreden.

Minder tevreden ben ik over de ACC. Als je instelt dat je 1 seconde afstand aan houd (dat is het minimale dat je kiezen kunt) dan doet hij dat ook echt. En dat gaat niet altijd soepel zoals ze in de omschrijving vertellen. Nee, hij staat bovenop de rem om vervolgens weer op het gaspedaal te gaan staan. Ik vind het verre van soepel. Ik word er zelfs wat zenuwachtig van. Ik zou zeggen waarom niet wat speling...beetje minder dan 1 seconde mag zodat eea wat soepeler kan verlopen.

Dan de start/stop..wat een drama is dat! Het zou wat mij betreft leuk zijn bij de verkeerslichten maar hij doet dat ook als ik even die auto voor laat op de rotonde of die fietser. Dat ding moet je iedere keer handmatig uitzetten na iedere start. Al contact gehad met de Volvo dealer maar het schijnt wettelijk verplicht te zijn dat je hem niet permanent kan uitzetten.

Nou ja, misschien moet ik er gewoon aan wennen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg van het zo zuinig mogelijk rijden en maak daar ook bijna een sport van maar dit gaat nergens meer over.

Dan denk ik dat ik even terug moet voor de regensensor. Die is met regelmaat de weg kwijt. Denk dan dat er een enorme hagelbui valt terwijl er niets aan de hand is. Ik ga er vanuit dat dit makkelijk op te lossen is.

Tenslotte heb ik de kaarten van de navigatie geüpdatet. Dat ging echt super makkelijk en is idd weer helemaal bijgewerkt volgens de laatste wijzigingen. Super!

Nog steeds genieten

  • 41.000 km

Nu naar een paar maanden in de S90 te hebben gereden moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben. Het is heerlijk cruisen en als het moet kan je ook behoorlijk doorrijden.
Het probleem met de regensensor heeft zichzelf opgelost hoewel ik moet zeggen dat dit 1 van de minst prettigste regensensors is die ik heb gehad.

De ACC is nog steeds een beetje wennen voor mij, maar ik blijf hem gebruiken (het adaptieve kan ook uit) omdat het ook zeker voordelen biedt.

Aan start/stop ben ik inmiddels wel gewend. Ik was er behoorlijk kritisch op maar het was voor een groot gedeelte toch wennen denk ik.

Verder is het zo dat de 21" wielen natuurlijk niet comfort verhogend zijn maar ondanks dat valt het toch echt niet tegen. Misschien dat de luchtvering hierin veel goed maakt.

Verder merk ik dat er veel sympathie voor het merk is. Ik ben zo vaak aangesproken door mensen dat het een mooie auto is. Echt heel leuk.

Over een paar maanden heeft hij zijn eerste APK, ik zal hierna verder berichten.

Flink wat kilometers verder,,.

  • 61.000 km

Inmiddels heeft hij zijn APK gehad, en tevens heb ik een grote beurt laten uitvoeren. Niets aan de hand.
De ACC gebruik ik alleen nog als het rustig is op de weg. Dit is over het algemeen alleen 's avonds laat als ik bijvoorbeeld heen en weer rij tussen Amsterdam en Assen. De overige keren gebruik ik de gewone CC. Dit moet je dan wel na iedere start activeren of eigenlijk de ACC deactiveren.

De 360 graden camera is een geweldige uitvinding, had ik op de Jaguar moeten hebben daar die auto behoorlijk onoverzichtelijk was. We zijn met regelmaat in Duitsland en daar zijn de parkeergarages soms schandalig klein om tussendoor te manoeuvreren. Met deze camera is het een eitje.

Het verbruik is ongeveer gelijk gebleven, ben ik erg tevreden over. Net als de stoelen en het comfort in het algemeen.
Niets dan lof!
Nog even kritisch naar het aantal gegeven sterren gekeken maar die mag zeker blijven staan zoals hij staat.

Teleurgesteld

  • 92.000 km

Een aantal weken geleden heb ik mijn voorbanden laten vervangen. Terwijl ik hier op aan het wachten was onder het genot van een kopje koffie kwam de monteur naar me toe en die vertelde mij dat 1 van mijn schokbrekers serieus aan het lekken was. Hierop een afspraak gemaakt bij de dealer en de APK en 90.000 KM beurt hieraan gekoppeld.
Nou inderdaad, schokbrekers lek, power-pulse leiding gescheurd en daarnaast een aantal normale slijtage dingen. Rekening: ruim 2600 euro.
Had ik niet verwacht, ik ben teleurgesteld in Volvo. Heb nog nooit een schokbreker gehad die naar de malle was en zeker niet op een auto van 4 jaar waar ik altijd netjes en zuinig mee om ga.

Ik heb de betrouwbaarheid en de gebruikskosten bijgesteld naar beneden.
Tevens zal ik als volgende auto Volvo niet meer kiezen maar kijken bij merken als Mercedes, BMW ed.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens