Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volvo 960 - Facelift Friday

Weer die 60

47
Facelift Friday Volvo 960
Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960Facelift Friday Volvo 960
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
26 februari 2021 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Het modellenbeleid van het Volvo van de jaren tachtig en negentig is voor niet-ingewijden nauwelijks te doorgronden. Keerzijde van die medaille is dat de 700 en 900-serie nu al voor de tweede keer goed zijn voor een aflevering van ‘Facelift Friday’, ditmaal in de vorm van de Volvo 960.

De Volvo 700 en 900 zijn sterk aan elkaar gelieerd. Wat de boel zo ingewikkeld maakt, is in de eerste plaats dat alle derivaten van deze modellenlijnen sterk op elkaar lijken. Bij de sedans valt dat allemaal nog wel mee, maar achterzijde van de stationwagon is in alle gevallen vrijwel identiek.

Daar komt dan nog bij dat de overgang tussen de eerdere 700-modellen en de latere 900-auto’s niet naadloos op elkaar aansloot, maar een overlap kende. Bovendien mogen we het onderscheid tussen de 740 en 760 en de 940 en 960 niet vergeten. Qua positionering en techniek – meer luxe en meer cilinders voor de ‘60’ – is dat allemaal nog wel te doorgronden, maar als het gaat om uiterlijke kenmerken wordt dat snel lastiger.

Verheffen

Zo leerden we eerder dat de 760, die aanvankelijk als twee druppels water op de 740 leek, in 1988 een front kreeg dat op het eerste gezicht identiek lijkt aan dat van de latere 940. Volvo kreeg kennelijk halverwege de carrière van de 760 ineens de behoefte om die auto ook optisch meer te verheffen boven de nederiger 740 en deed dat door de montage van een meer afgerond front met bredere koplampen.

Langere kap

Het fascinerende is dat bij de latere 960 wederom exact dit traject werd gevolgd. Aanvankelijk leek de auto als twee druppels water op de 940, waarmee hij natuurlijk ook veel onderdelen deelde. Sterker nog: de rode auto op onderstaande ‘schuifplaat’ ís stiekem een 940, omdat we geen goede plaat van een oorspronkelijke 960 konden vinden. Veel verder dan deels meegespoten bumpers en een chroomstripje hier en daar gaat het verschil echter niet. Alleen échte kenners zien dat de motorkap bij de 960 verder naar achteren doorloopt, om zo de ruitenwissers deels aan het zicht en de rijwind te onttrekken. Precies, net als eerder bij de faceliftversie van de 760.

Veel moderner

De facelift in kwestie diende zich aan in 1994, vier jaar na de lancering van de 960. Toen kreeg de auto een opgefrist voorkomen dat ‘m niet alleen veel meer onderscheidde van de 940, maar de 960 in één moeite door ook veel moderner maakte. Nieuwe, kleinere lichtunits leverden ruimte op om grotere, meer afgeronde en geheel meegespoten bumpers te monteren. De grille slonk eveneens en de mistlampen verhuisden van een plek in de enorme koplampunit van het origineel naar een vloeiend gelijnde behuizing onderin de bumper.

Aan de achterzijde kregen de 960’s eveneens een nieuwe bumper, in het geval van de Estate aangevuld met een subtiele dakspoiler. De achterlichten behielden hun indeling, maar ruilden wel hun oranjekleurige richtingaanwijzerafdekking voor exemplaren met witte beglazing.

Geforceerd

Het resultaat was een auto die designtechnisch beter aansloot bij de nieuwe, voorwielaangedreven 850 die in 1994 eveneens een facelift kreeg. Naar dat voorbeeld werd ook het interieur aangepakt, met als resultaat een mix van klassieke en moderne elementen die voor een deel heel aantrekkelijk zal zijn en op anderen juist wat geforceerd kan overkomen. Niet gek, want als je begint te tellen vanaf de 740 stamt het basisontwerp van deze auto al uit 1982.

S90/V90

In 1996 was de 960 dus al flink op leeftijd, maar toch kreeg het model toen nog een naamswijziging. Met een 850 die inmiddels was omgedoopt tot S70 (sedan) en V70 (stationwagen) vond Volvo ‘S90 en V90’ voor de allerlaatste editie van z’n achterwielaangedreven modellen meer gepast. De grote Volvo’s hielden het in deze vorm tot 1998 vol, om traditioneel ingestelde ‘Volvisten’ zo lang mogelijk aan het merk te blijven binden.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo 960
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Volvo 960 Volvo S90 Volvo V90 Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 960 specificaties
  • Volvo 960 occasions
  • Volvo 960 video's
Advies en informatie
  • Volvo 960 tests
  • Volvo 960 gebruikersreviews
  • Volvo 960 index
PREMIUM
Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

We gaan voor de verandering terug naar wat zo ongeveer de oervorm van de auto is: motorruimte,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V90 T5 Momentum (2018)

    Volvo V90 T5 Momentum (2018)

    7
    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V90 D3 Momentum (2017)

    Volvo V90 D3 Momentum (2017)

    9
    • 8 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V90 D3 R-Design (2018)

    Volvo V90 D3 R-Design (2018)

    6
    • 9 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V90 T8 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)

    Volvo V90 T8 Recharge AWD Inscription Exclusive...

    2
    • 17 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V90 D4 Momentum (2019)

    Volvo V90 D4 Momentum (2019)

    19
    • 30 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    4
    • 24 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V90 D3 R-Design (2018)

    Volvo V90 D3 R-Design (2018)

    2
    • 5 januari 2021
meer reviews
Mercedes-Benz E300DE Estate - Volvo V90 - Dubbeltest

Mercedes-Benz E300DE Estate - Volvo V90 - Dubbeltest

Mercedes-Benz is druk aan het elektrificeren, zodoende is de E-klasse er nu ook als plug-in...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    Modeljaarupdate voor Volvo S60 en S90

    17
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog als plug-in hybride

    Volvo XC60, S90, V90 en XC90 alleen nog...

    106
    • 13 januari 2022
  • PREMIUM
    BMW 520dA Touring vs. Volvo V90 D4 - Occasion dubbeltest

    BMW 520dA Touring vs. Volvo V90 D4 - Occasion...

    • 4 januari 2022
  • Nieuws
    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    Volvo verbetert plug-in hybride aandrijflijn

    39
    • 8 september 2021
  • PREMIUM
    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6 Recharge - Dubbeltest

    Audi A6 Avant 55 TFSIe vs. Volvo V90 T6...

    • 17 maart 2021
  • Nieuws
    Updates voor Volvo S90, V90 en XC90

    Updates voor Volvo S90, V90 en XC90

    14
    • 15 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    55
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden