Volkswagen-topman: 'Waterstof hoort niet in auto's'

Diess ziet er niets in

Volkswagen Herbert Diess SUV topman CEO

Volkswagen Group-CEO Herbert Diess is duidelijk geen fan van het concept waterstofauto. De Duitser stelt dat het in zijn ogen geen serieuze optie is als energiebron voor auto's.

Waterstof wordt door diverse autofabrikanten nog gezien als een interessante energiebron voor personenauto's. Zo heeft bijvoorbeeld Hyundai nog altijd de Nexo in het aanbod en wil het eind dit decennium 700.000 brandstocelauto's per jaar bouwen. Toyota gelooft er ook in en presenteerde onlangs de tweede generatie van de Mirai. Ook wil wil Toyota zich in Europa richten op waterstof als energiebron voor bijvoorbeeld taxivloten rond 'waterstof-hubs'. Bij de Volkswagen Group kijken ze er heel anders tegenaan. Audi-topman Markus Duesmann sprak onlangs nog uit dat Audi er niet aan denkt. Hij krijgt nu in niet te misverstane woorden bijval van zijn baas, Herbert Diess.

De topman van Volkswagen Group stelt op Twitter dat waterstof zeker interessant is, maar niet voor auto's: "Het is tijd dat politici de wetenschap omarmen: waterstof is nodig voor staal-, chemische- en aero-industrie. Het hoort niet in auto's te komen. Het is veel te duur, inefficiënt en langzaam en lastig uit te rollen en transporteren. Er komen geen waterstofauto's aan", aldus Diess.

Inzetten op 'stekkerauto'

De topman is daarentegen blij met het voorstel dat de Europese autobrancheorganisatie ACEA doet aan de EU. Dat wil dat de EU inzet op 1 miljoen publieke laadpalen per 2024, zo concludeert men uit overleg met aangesloten autofabrikanten, milieuorganisaties en consumentengroepen. "Autofabrikanten, consumenten en milieubewegingen zijn het erover eens: E-mobiliteit is de juiste weg in het aanpakken van klimaatverandering," zo beaamt Diess. Volgens hem wil men in 2029 uitkomen op 3 miljoen publieke laadpalen in de Europese Unie.

Meningen verdeeld

Eind vorig jaar bleek uit onderzoek van KNAC en Bovag dat consumenten waterstof nog wel zien als interessante energiebron voor auto's. Hierover sprak AutoWeek met enkele autofabrikanten, wetenschappers en deskundigen. Daaruit rolde echter een beeld dat de uitspraak van Diess grotendeels onderstreept; onder meer PSA, Nissan en Mercedes-Benz zien waterstof ook vooral als iets interessants voor bijvoorbeeld zware industrie, maar niet zo zeer voor personenauto's. Van Toyota hoorden we toen dat de brandstofcelauto niet zo zeer als een concurrent van een stekkerauto gezien moet worden. "Het is verkeerd om BEV en FCEV als concurrenten te zien. Als we het CO2-probleem willen oplossen, moeten we meerdere technieken bij elkaar brengen. Wij geloven niet dat, zeker op dit moment, één technologie dé oplossing kan bieden. We moeten kijken naar verschillende markten, waarvan sommige nu al beschikken over heel groene energie."

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (156)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.