Volkswagen schuift opmerkelijke Tacqua officieel naar voren
Chinees gezelschap voor de T-Cross
Tijdens een grote bijeenkomst heeft Volkswagen zijn Chinese toekomstvisie gepresenteerd. Naast veel elektrische plannen, schuift de Chinese divisie ook een bijzondere nieuwe telg naar voren. We ontmoeten namelijk voor het eerst de Tacqua.
We zijn het ondertussen gewend dat fabrikanten nog wel eens spelen met verschillende modellen voor diverse werelddelen, maar Volkswagen maakt het wel heel bont met deze Tacqua. De Volkswagen Tacqua is kort gezegd een tweelingbroertje van onze T-Cross, maar verschilt op opmerkelijke punten. Tijdens de wereldpremière van de Europese T-Cross (foto 5) presenteerde Volkswagens joint-venture Shanghai Volkswagen (SAIC) zijn eigen versie van de compacte SUV. Deze kreeg, naast een geheel eigen neus (foto 4), andere afmetingen. In vergelijking met onze 4,11 meter lange T-Cross groeide de Chinese T-Cross 9 centimeter: een lengte die allemaal ten goede komt van de wielbasis.
De Tacqua, die door Volkswagens andere joint-venture FAW Volkswagen wordt gebouwd, krijgt diezelfde verlengde basis. Het koetswerk van de nieuwe Chinese telg kruipt echter weer dichterbij naar ‘onze T-Cross’ en krijgt praktisch hetzelfde front. De grille groeit naar Europese maatstaven en ook de mistlampen krijgen onze lay-out mee van de tekentafel. Om het verhaal rond te krijgen, zouden we kunnen zeggen dat de Volkswagen Tacqua op de Zuid-Amerikaanse T-Cross lijkt, want ook die staat op het verlengde platform, maar lijkt verder op de Europese T-Cross.
Naast dit wereldschokkende nieuws presenteert Volkswagen zijn plannen voor de Chinese markt. Tegen 2023 moeten tien elektrische auto’s op het MEB-platform in het Aziatische land verkrijgbaar zijn. Opmerkelijk genoeg belooft de eerst leverbare auto een SUV te zijn: de ID.4. Volkswagen neemt een flink bestickerd prototype mee naar de presentatie en belooft dat deze auto volgend jaar in productie gaat. De onlangs gepresenteerde ID.3 krijgt voorlopig dus nog geen Chinees paspoort, maar wordt later wel door SAIC Volkswagen geproduceerd. Een wereldwijde klantenbestand van 300.000 mensen krijgt naar verwachting volgend jaar de sleutels van zijn of haar gestekkerde Volkswagen in de handen gedrukt.