Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95pk Life (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | T-Cross 1.0 TSI 95pk Life |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 30.253 km |
1e week met de T-cross
- 1.800 km
Sinds ik eerste contract tekende bij mijn huidige werkgever (inmiddels meer dan een jaar geleden), wist ik dat ik na jaar een leaseauto mag kiezen. Ik heb mijzelf 'ruim' de tijd gegeven, want dit zou de eerste keer worden om echt een splinternieuwe auto te mogen kiezen en rijden.
Gezien mijn positieve ervaringen met VAG auto's (misschien altijd mazzel gehad, want ik heb nooit problemen gehad met VW Golf, Skoda Fabia, Seat Ibiza en Seat Altea), was de keuze voor een VAG auto snel gemaakt.
Met een bepaald budget, kon de zoektocht beginnen. Het begon eerst met een top 5, daarna werd het een top 3. Alleen de top 3 wisselde vaak van merken en auto's. Dan zag ik weer een release van een bepaald nieuwe model. Of dacht ik, misschien toch buiten de VAG groep kijken. Anyway, ik zal je 'mijn issues' besparen (mijn dochter van 9 kan exact navertellen hoe de top 3 inclusief, alle merken en modellen, is ontstaan en de verschuivingen onderling van de afgelopen maanden).
Na zoveelste review gelezen op het internet en filmpjes op YouTube, is de keuze uiteindelijk gevallen op de VW T-cross. Een mini SUV, iets goedkoper dan de T-roc (trouwens ook een mooie auto), ziet uit als een kleine broertje van de Tiguan. Een beetje 'boxy' look door zijn korte achterkant en de motorkap staat iets hoger in tegenstelling tot zijn broer, de T-roc. Gezien het budget, heb ik geprobeerd de maximale eruit te halen met hier en daar een consessie.
Na uren en dagen/weken/maanden achter de configurator te hebben gezeten, zal bij de meeste AW lezers wel herkenbaar zijn, is dit het uiteindelijk geworden:
VW T-cross Life met een 1.0 motor 95 pk met een handgeschakeld 5 versnellingsbak. Kleur: Deep pearl black (of was het andersom).
Uitgebreid met de volgende pakketten: Black Pakket (oa Donkere achterramen, 17 inch velgen met zwarte accenten), R-Line exterieur (de interieur was alleen mogelijk vanaf model Style, maar dan zou ik snel boven mijn budget gaan), Licht en zicht, Executive, Winter, etc. Al met al en op een paar punten na, heb ik alles kunnen kiezen, oa virtual cockpit, led koplampen, vermoeidheid detectie, adaptieve cruisecontrol, etc. Standaard wordt het al geleverd met lane assist, blind spot etc.
De auto zou half november worden geleverd (in juni besteld bij Autovallei Groep in Veenendaal) maar ik kreeg een telefoontje en heb ik de auto opgehaald op 17 oktober.
Mijn eerste indruk.
Na een week heb ik al ruim 1700 km op zitten. Tja, wat een fijne auto. De auto is van binnen ruim, schakelt fijn en het voelt goed. In ieder geval bij mijn auto, kraakt, rammelt en/of piept er niks.
Ik ben ook zeer tevreden over de keuze van de verschillende pakketten, oa R-Line. Maakt de auto af en iets stoerder.
Zijn er nog min punten?
Natuurlijk, de welbekende 'plastic'. Het zou inderdaad mooier zijn om wat zachte materialen te gebruiken. Maar goed, ik heb het gezien in verschillende reviews, dus ik kan er mee leven.
Lane assist en adaptieve cruisecontrol. Het is even wennen met Lane assist. Je krijgt geen waarschuwingsgeluiden (gelukkig), maar je wordt wel gecorrigeerd via het stuur. Maw er wordt aan het stuur 'getrokken' door de auto. Verder de adaptieve cruisecontrol, afstand wanneer de auto zelf gaat remmen, is vrij conservatief ingesteld of ik rem altijd te laat... Wie zal het zeggen. Maar na een tijdje weet ik hoe hier mee om te gaan. Zodra de auto zelf begint te remmen, geef ik een beetje gas. Daarna pakt de auto het weer over. Ik moet zeggen, dit gaat vrij soepel.
Het gebruik, wellicht komt het doordat ik altijd diesel heb gereden, maar ik vind het vrij snel gaan qua tank. Inmiddels ben ik drie tankbeurten verder na een week rijden. Kan te maken hebben met mijn rijstijl en/of inrijperiode. In mijn volgende review zal ik hier een update over geven.
Update nr 1.
- 5.000 km
We zijn inmiddels de 5000 km gepasseerd en een mooi moment voor een update.
Het is elke dag een feestje om in de T-cross te rijden. Door mijn dagelijkse ritjes naar Delft en een weekendje Duitse Autobahn, heb ik de auto beter leren kennen en ervaring opgedaan.
Motor / verbruik: OK, ik was in het begin sceptisch over de motor. Want wat moet ik met een 1.0 TSI motor van 95 pk, das vrij mager. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik kan makkelijk mee in het verkeer. Zelfs op de Duitse Autobahn ging het vrij soepel. Natuurlijk, het is geen 'race monster' maar even snel inhalen, dat gaat super easy. Voorheen had ik 1.2 diesel, dus rijden met een benzinemotor is voor mij iets 'nieuws'.
Ook het schakelen gaat soepel en direct. Geen bijzonderheden.
Qua olieverbruik, tot nu toe niet veel bijzonders om er iets over te zeggen.
Wat mij wel een beetje is tegengevallen, is het benzineverbruik. Ik had verwacht, dat vooral in het begin, als de motor nog vrij nieuw is, het verbruik heel hard gaat. Naarmate je richting de 5K km gaat, dat het verbruik iets zou verbeteren. Vooralsnog valt het tegen. Wellicht heeft het te maken met het model (SUV), tankinhoud, rijstijl etc. Ik heb nog geen 'harde cijfers', maar daar kom ik nog op terug in een volgende update.
Interieur: tot nu toe erg solide. Geen rammeltje of kraakje te bekennen. Alles zit stevig op z'n plaats. Dashboard en knoppen zijn naar mijn mening logisch ingedeeld en geplaatst. Alles is in handbereik en digitaal scherm reageert snel. Alleen de navigatie kaart, het lijkt alsof het een verouderde kaart is. De route wordt niet altijd correct en/of sneller weergegeven. Jammer...
Het nieuwe stuur van VW vind ik fijn. Vrij groot en dik. Plus een beetje platte onderkant, ziet het ook nog sportief uit. Ligt lekker in de hand. In het begin was even wennen met de knoppen op het stuur. Bijvoorbeeld, de ACC knoppen vond ik niet heel handig gepositioneerd, bijvoorbeeld 'set' en 'res'. Persoonlijk zou ik het omdraaien (Res knop staat namelijk boven en 'set' onder). Omdat je in de praktijk toch meer de 'res' knop wordt gebruikt. Maar goed, wat ik al aangaf, het was even wennen.
Een minpuntje, positie bekerhouders tov de armsteun. Vlak voor de armsteun zijn twee bekerhouders geplaatst. De armsteun is uitschuifbaar. Wanneer je het uitschuift, bedekt het direct één van de bekerhouders. Dus je komt niet heel makkelijk bij het bekertje. Niet heel handig...
Lane assist: veilig en ideaal, maar een paar keer meegemaakt dat het vrij 'agressief' corrigeert en aan het stuur 'trekt'. Een paar keer wilde ik snel van baan veranderen, maar dan vergat ik eerst de knipperlicht aan te zetten. Tja, dat vindt Lane assist niet goed en dan stuurt het vrij direct terug. Dan schrik je toch even. Voor de veiligheid laat ik wel aan staan.
Oh ja, virtual cockpit. Je hebt drie instellingen voor de lay-out, maar uiteindelijk gebruik ik er maar één vd drie opties. In het begin is het erg leuk en fancy. Echt een gadget, maar als ik het opnieuw mocht kiezen, kies ik tochnvoor een semi-digitaal cockpit. Virtual heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de auto en heb ik nog geen spijt gehad van mijn keuze. Laatste tijd zie ik ook meer T-cross modellen 'in het wild' rijden. Erg leuk om te kijken hoe de auto eigenlijk aan de buitenkant uitziet.
10K update
- 10.167 km
Een kleine update voor de feestdagen.
De 10.000 km gepasseerd en het is geen straf om in de T-cross te rijden. De auto rijdt solide en tot nu toe geen rammeltjes of foutmeldingen. Heerlijk. Ook rijden met ACC, lane assist en andere technische hulpmiddelen, bevalt mij erg goed. In het begin is het natuurlijk een beetje wennen.
Verbruik is 6,2/100 km. Geen idee of het goed/slecht is, maar ik weet niet beter dat ik twee keer per week moet tanken.
Wat wel is gebeurd, twee keer begon de auto ineens te remmen. Geen idee waarom, maar wel vreemd. Er was ook geen reden om in te grijpen. Gelukkig reed ik niet op de snelweg ofzo. Alleen stapvoets, maar het is wel even schrikken.
Verder hoop ik dat Android Auto snel wordt vrijgegeven. Ik heb geen last van de APK mirror, maar een origineel AA zou wel fijn zijn.
Ook leuk om steeds meer andere T-cross' te spotten.
Fijne feestdagen!
Laatste update!?
- 30.253 km
Inmiddels 30K gepasseerd en wellicht mijn laatste update.
Waarom?
Er valt eigenlijk niks vertellen over de auto. Het rijdt goed en verder geen (technische) problemen.
Doet wat het moet doen. Geen piepjes of kraakjes en alles in de auto zit stevig vast. Interieur prima. Stoelen zitten goed, ook voor de langere afstanden. Zeker de stoelverwarming is de beste keuze ooit. Heerlijk tijdens de koude wintermaanden. Misschien niet de meest sexy dashboard en hier en daar hard plastic. Maar persoonlijk vind ik het juist niet hinderlijk. Alles staat logisch en het werkt. Van de week voor het eerst de airco aangezet. Prima, het werd snel koeler in de auto.
Ook de kofferbak ruimte valt nog mee qua grootte. Natuurlijk, het blijft klein, maar doordat er een dubbele bodem is, kun je de bodem verlagen en creëer je iets meer ruimte. De achterbank kan je naar voren schuiven, zodat je iets meer ruimte maakt in de kofferbak. Maar tot nu toe nog niet gebruik van gemaakt.
Verder alle technische hulpmiddelen, zoals blind spot, lane assist, ACC, werken goed tot uitstekend. Het was in het begin even wennen, maar je raakt er snel aan gewend.
Infotainment werkt nog steeds goed en snel. Duidelijk en overzichtelijk. Ik vind alleen 'lastig' mbt de vingerafdrukken. Plus het zou handig zijn als Android Auto wireless kan koppelen. Ik heb gelezen dat er een update komt voor wireless AA, maar voorlopig nog niet in Nederland.
Ik weet niet meer exact bij welk km-stand, maar tot nu toe een half liter olie toegevoegd. Het verbruik: een gemiddelde van 6,2/100 km. Blijft wennen met tanken, maar dat komt omdat ik altijd voorheen met diesel heb gereden. Motorisch prima. Maar als ik toch ergens over mag zeuren, bij een hoog toerental, hoor en voel je een roffel. Kan het niet beter verwoorden, dan merk je pas dat er een kleine blok onder de auto zit. Maar goed, je mag nu max 100 en dat is het rustig optrekken, cruise control aan en gaan.
Ook nog steeds tevreden met de R-Line pakket. Het valt mij op, ik zie het model steeds vaker op de Nederlandse wegen. Dus meer 'vergelijkingsmateriaal'. Als ik de opties mocht heroverwegen, dan zou ik andere velgen kiezen. Maar dat is meer persoonlijk en alleen voor de 'looks'.
Voor de rest dik tevreden. De auto rijdt comfortabel en is tot nu toe betrouwbaar.
Mocht er toch nog iets uitkomen de komende tijd en/of bij de eerste beurt, dan geef ik een update.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen T-Cross
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hoe zuinig is de Volkswagen T-Cross in de praktijk?

Vergelijkende Test: Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Renault Captur vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

Renault Captur– Citroën C3 Aircross – Volkswagen T-Cross - Triotest
