Volkswagen schetst nieuwe Multivan

Extra praktisch

Volkswagen Multivan

Volkswagen splitst de Transporter straks meer dan voorheen op in twee modellijnen. De huidige generatie T6 mag de komende jaren nog even door als bedrijfswagen en krijgt een geheel nieuwe Multivan naast zich. Op een teaserschets laat Volkswagen alvast de voorkant van die MPV-achtige personenbus zien.

De huidige Volkswagen Transporter, de T6, deelt zijn basis nog met de in 2003 op de markt gebrachte T5. Hoewel de Transporter daarmee feitelijk een stokoud model is, mag de bedrijfswagen er de komende jaren nog gewoon even tegenaan. Wel wordt de praktische personenuitvoering van die bus, de Multivan, vervangen door een nieuwe ruimtereus. De twee ruimtelijke Volkswagens worden in ieder geval een aantal jaar naast elkaar verkocht en op deze teaserschets is alvast zichtbaar welk neusje de nieuwe Multivan aangemeten krijgt.

De Multivan krijgt een vrij korte snuit met daarin moderne ledverlichting. De dagrijverlichting in de koplampen hebben een C-vormige signatuur, maar hebben ook een horizontaal deel dat optisch overloopt in een brede ledstrip die centraal op het front een plek krijgt en slechts wordt onderbroken door het Volkswagen-logo. Uit onder meer eerdere spionagefoto's van de nieuwe Volkswagen Multivan viel al op te maken dat de rijdende balzaal niet alleen schuifdeuren, maar ook gespleten A-stijlen krijgt voor een goed zicht naar voren.

Volkswagen Multivan

Volkswagen geeft onder meer aan dat een conventionele versnellingspook in de Multivan ontbreekt en dat doet vermoeden dat de nieuwe generatie Multivan een klein keuzeknuppeltje krijgt waarachter zich shift-by-wire-techniek schuilhoudt. De Multivan is straks standaard uitgerust met een DSG-automaat en zal dus niet meer met een handbak te krijgen zijn. Het nieuwe bedieningselement van de automaat zit net als bij de ID3 aan de overkapping van het instrumentarium is bevestigd. De Multivan krijgt verder onder meer een 10-inch multimediascherm en is altijd voorzien van een automatische handrem. De ruimte tussen de voorstoelen is straks 'bewandelbaar', handig om tussen de kibbelende koters achterin te springen. Bij stilstand, uiteraard.

Een achterbank op de derde zitrij moet de bus ontberen, daarvoor in de plaats zijn er op de tweede- en derde zitrij individuele stoelen gemonteerd. Volgens Volkswagen zijn die zetels eenvoudig te verwijderen. Daarnaast zijn ze op rails geplaatst waardoor ze zowel naar voren als naar achteren verschuifbaar zijn. Elke Multivan heeft straks een multifunctioneel en tevens op rails geplaatst tafeltje achterin.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.