We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
't Is al lang geen geheim meer dat Volkswagen bezig is met een nieuwe Scirocco. Om ons alvast op te warmen voor de komst van die coupé in 2008, is de concept car Iroc gelanceerd.
't Is al lang geen geheim meer dat Volkswagen bezig is met een nieuwe Scirocco. Om ons alvast op te warmen voor de komst van die coupé in 2008, is de concept car Iroc gelanceerd.
Volkswagen laat met de (sc)Iroc(co) concept car alvast wat zien van de nieuwe compacte coupé die we in 2008 kunnen verwachten. Niet alleen met de naam geeft Volkswagen een verwijzing naar het model dat 33 jaar geleden werd gepresenteerd. De groene kleur met de naam 'Viperngrün metallic' is precies gelijk aan de groene tint die in 1976 in het kleurenpalet van de Scirocco stond.
VW noemt de Iroc geen klassieke coupé. Er is gekozen voor een ver doorlopende daklijn, waardoor de auto van achteren bezien breder oogt en bovendien plaats biedt aan twee achterpassagiers. De bagageruimte dankt zijn inhoud van 300 literook aan het doorlopende dak. De Iroc heeft een wielbasis van 2,68 meter, is 4,24 meter lang, 1,40 meter hoog en 1,80 meter lang. Daarmee is hij iets groter dan een Golf. De hoogte is acht centimeter minder.
De Iroc concept car is voorzien van de 1,4-liter TSI motor met turbo en compressor die we sinds kort kennen uit de Golf GT. Voor de gelegenheid is die opgevoerd tot liefst 210 pk. Volkswagen haast zich te zeggen dat bij productieversie van de Iroc het motorenaanbod 'ruim onder de 150 pk' zal starten.
De zeshoekige grille is opgetrokken uit geborsteld aluminium. Het wafelmotief is sinds de komst van de nieuwe Golf GTI een handelsmerk voor sportieve VW's. Eveneens opvallend is de V-vorm aan de voorzijde die doorloopt tot in de A-stijlen. De achterlichten doen nog het meeste denken aan ogen. Verder zit in de achterbumper een luchtdoorvoer en hebben de uitlaatpijpen vorm die volgens de makers meehelpt aan het dynamische karakter van dit studiemodel.
In het interieur is het vooral de vijfpunts gordel die opvalt en het instrumentenpaneel met de twee in het oog springende klokken met bijzondere verlichting. De bekleding met reptielhuidmotief sluit mooi aan bij de groene bekleding.
Vanaf 2008 rolt de productieversie van de Volkswagen Scirocco van de band in Portugal. Overigens is het nog niet duidelijk of VW de oude typenaam werkelijk weer gaat gebruiken. Per jaar moeten 35.000 stuks worden gebouwd. Naar verwachting is de nieuweling zo'n 2.000 euro duurder dan een vergelijkbare Golf.