Volkswagen Scirocco GTX (1985) - In het Wild
Kortstondig de topper
Je ziet wel vaker dat sportieve modellen het langste leven hebben. Niet zo zeer omdat er rustig mee wordt omgesprongen, integendeel, maar omdat ze doorgaans de liefhebbersstatus bereiken. Dat is ook het geval bij deze Volkswagen Scirocco GTX.
Nou moet gezegd worden dat de Scirocco op zichzelf al absoluut het koesteren waard was, ook de simpelere uitvoeringen. In zijn tijd was het een flitsend ding om te zien en uiteraard was de Scirocco van meet af aan al meer een auto voor liefhebbers dan voor wie simpelweg een vervoersmiddel nodig had. In de loop der jaren viel het sportief gelijnde model op Golf-basis echter ook ten prooi aan een ander slag autogekken, dat het behoud van originaliteit en rustig ermee omspringen niet zo hoog in het vaandel had staan. Dat heeft nog wel wat Scirocco's het leven gekost.
Deze is er echter nog. Een heuse Scirocco GTX, gespot door AutoWeek-forumlid HarmenA. Het lijkt erop dat dit exemplaar in zijn 36-jarige bestaan aan al te grondige verbouwwerkzaamheden is ontsnapt, al is er wel een aftermarket-einddemper en een apart grilletje te spotten. Verder is het een Scirocco GTX zoals we 'm graag zien. Overigens kan de aanduiding GTX meerdere dingen betekenen. Je had namelijk verschillende uitvoeringen die deze aanduiding hadden. Dit is de 1.8 GTX met een vermogen van 112 pk en dat was een deel van 1984 en 1985 de topversie van de Scirocco. Er was ook nog een lager in de markt geplaatste 1.6 GTX en een maand nadat deze 1.8 GTX van de band rolde verscheen de juist weer daarboven staande GTX 16V (139 pk). De komst van de katalysator bracht in 1986 het vermogen van de toen nog enkel als GTX aangeduide achtkleps-1.8 terug naar 95 pk en kneep dat van de GTX 16V naar 129 pk.
Met een wasbeurtje en het monteren van een standaard uitlaat is deze zwarte Scirocco visueel zo te zien weer helemaal tiptop in orde te krijgen. Of het technisch ook nog allemaal snor zit, is onzeker. Hij heeft al wel een redelijk bewogen leven achter de rug als we op de kentekengegevens af gaan. De auto is in 1998 in Nederland terechtgekomen en heeft sindsdien al acht eigenaren versleten. De huidige rijdt 'm pas een jaartje. Hopelijk met gepaste zuinigheid, want het zou leuk zijn als-ie onder ons blijft.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Scirocco 1.8 112pk GTX |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 19.746 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.050 mm / 1.645 mm / 1.280 mm |
Wielbasis | 2.400 mm |
Massa leeg | 890 kg |
Laadvermogen | 370 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 445 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 191 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s |
Lees ook

Deze auto's uit de jaren 80 rijden nog het meeste rond

Saleen S7 (2004) - In het Wild

Wat is de leukste volkscoupé van VW: Scirocco I, Scirocco II of toch de Corrado?

Classics Test: Alfa Romeo Sprint 1.7 QV vs. Volkswagen Scirocco GTX 16V

Citroën Ami 8 (1975) - In het Wild

Opel Rekord (1981) - In het Wild
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.