Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160pk (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scirocco 1.4 TSI 160pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
1.4 TSI 118kW
Nadat mijn oude Focus een beetje kuren begon te geven en ik verliefd was geworden op de nieuwe Scirocco, nam ik de stap om er een aan te schaffen. Simpelweg omdat het kon (financieel) en omdat de gezins situatie het toeliet (nog geen kinderen). Ik dacht: Ik moet het nu doen, anders gebeurt het nooit!
Wat een verschil met de Focus. Wat een heerlijke bak!
Het eerste jaar was echter niet zonder issues. Het is bekend dat het motortje problematisch kan zijn, en bij mij dus ook. MAAR... Na wat ellende met hapering/hikken/3cilinders/EPC-lampje/etc bij het dieper intrappen van het gas ben ik bij de Volkswagen dealer langs gegaan. De Bovag garage waar ik hem gekocht had kon het namelijk niet vinden. Volkswagen heeft bougies vervangen en (ik denk het belangrijkste) het motormanagement voorzien van de laatste update: Alle problemen zijn sindsdien weg, hij rijdt als een zonnetje. (al 25.000+ km) Ik probeer wel zoveel mogelijk 98 te tanken (bij een relatief goedkope onbemande BP). Die paar euro per tankbeurt meer neem ik wel voor lief, hij is het waard.
Mijn dagelijke woon-werk gebruik is voornamlijk snelweg en heb er een sport van gemaakt om zuinig te rijden. Ik rij nu gemmiddeld 1 op 16, 800km per tank. De lol is natuurlijk om af en toe de PKs even los te laten. Lekker lekker. Het is zo fijn als je die extra kracht kan pakken: Even snel langs die vrachtwagen of even dotje gas om het stoplicht te halen. Doortrekken in lage toerentallen gaat geweldig.
Minpuntjes:
De instap en die enorme deuren zijn niet handig in een volle parkeergarage.
Rateltjes. De airco maakt soms rare tikgeluidjes en ergens onder de motorkap resoneert iets bij stationair toerental. Volgens mij de slang van de ruitensproeier.
Voor de rest ben ik superblij met hem!
Onderhoud
- 133.000 km
In mijn dashboard verschijnt: "Service now!". Ik heb dus een kleine beurt laten doen bij de VW dealer. Bij VW bestaat het verschil tussen kleine en grote beurt niet meer, dus we noemen het 'een beurt'.
Nieuwe vloeistoffen (remmen, motor, etc.), nieuwe bougies (schijnt elke 50.000km te moeten), nieuwe ruitenwisser, én men kwam erachter dat er roestvorming was aan de binnenkant van de remschijven vóór. Dus die, plus remblokken, moesten ook vervangen. Nou, vooruit dan maar.
Is allemaal prima uitgevoerd, maar het prijskaartje voor dit soort grappen liegt er niet om: €1100 totaal.
Nu hoor ik van collega's dat het bij andere merken niet veel anders is, net zo duur, maar soms verlang ik terug naar mijn eerste autootje (Peugeot 205) waar een beurt een paar tientjes kostte.
Een paar jaartjes (en km) verder...
- 190.000 km
Hij wordt over een paar maandjes 11, met 192000km op de klok. Twee maanden terug ging het uitlaatgas lampje branden: Ga direct naar de garage! Ik veel gelezen over dat lampje en dat het meestal vals alarm is. Toch maar even langs de VW-garage en: De distributieketting was versleten waardoor de kleptiming uit de pas liep. Na het stoppen van de motor stonk het ook flink naar uitlaatgassen. Misschien ook wel logisch na 190.000km. Dure grap, maar het motortje draait nu weer netjes. Verder geen noemenswaardige problemen de afgelopen 60.000km. Ik denk dat ik hem wel op rijd, hij ziet er nog netjes uit. Hopelijk zijn tegen de tijd dat hij echt op is de electrieke auto’s betaalbaarder, minder lelijk en een goed alternatief.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.