Elektrische Volkswagen van minder dan €25.000 op de Nordschleife

Volkswagen ID2 verkleed als ID3 in actie

Volkswagen ID2 mule ID3 spyshots
Volkswagen ID2 mule ID3 spyshotsVolkswagen ID2 mule ID3 spyshotsVolkswagen ID2 mule ID3 spyshotsVolkswagen ID2 mule ID3 spyshotsVolkswagen ID2 mule ID3 spyshotsVolkswagen ID2 Mule ID3 SpyshotsVolkswagen ID2 Mule ID3 SpyshotsVolkswagen ID2 Mule ID3 SpyshotsVolkswagen ID2 Mule ID3 SpyshotsVolkswagen ID2 Mule ID3 Spyshots

De Polo krijgt in de vorm van de vorm van de Volkswagen ID2 op termijn een volledig elektrisch alternatief. De ID2 krijgen we niet voor 2025 te zien, maar Volkswagen is desondanks al uitgebreid aan het testen. Op deze spionagefoto's zien we de nieuweling in actie op de Nürburgring-Nordschleife, verpakt als zijn grote broer.

De ID3 is momenteel de kleinste elektrische Volkswagen. Het is een compacte middenklasser, dus écht klein is de hatchback niet. In het segment van de Polo heeft Volkswagen geen EV in het aanbod en ook in de klasse van de niet meer geproduceerde Up hebben de Duitsers geen elektrische auto op de menukaart staan. Die komen er wel. Zo heeft Volkswagen voor 2027 een elektrische auto van 'minder dan €20.000' op de kalender staan en komt het merk eerder nog met een elektrisch alternatief voor de Polo. Die moet een vanafprijs krijgen van minder dan €25.000 en staat voor 2025 op de planning. Het testwerk met de Volkswagen ID2 is al even in volle gang. Al in 2023 konden we je een door de sneeuw ploeterende en als ID3 vermomde ID2 laten zien en ditmaal hebben we een soortgelijk testexemplaar te pakken. Ditmaal betrapt op de Nürburgring-Nordschleife.

Vooral van opzij bezien valt op dat de koets van de ID3 flink is ingekort.

Het prototype op de foto's lijkt in eerste instantie gewoon een ID3 te zijn, maar niets is minder waar. Wie iets langer naar de foto's kijkt, ziet ongetwijfeld dat de auto een stuk korter is. Dat is vooral bij het achterportier goed zichtbaar. We hebben hier te maken met een zogenoemde mule. De verzaagde koets van de Volkswagen ID3 doet hier dienst om de techniek van de ID2 te testen. Ook de plaatsing van de laadaansluiting verraadt dat deze auto maar weinig met een ID3 te maken heeft. Bij een ID3 zit de laadklep immers rechtsachter, waar dit prototype hem duidelijk in het rechter voorscherm heeft zitten.

In tegenstelling tot de Volkswagen ID3 wordt de ID2 in beginsel een voorwielaandrijver. De ID2 komt op het MEB Entry-platform te staan, een basis die ook onder de Cupra Raval, de compacte nieuwe EV's van Skoda én onder de elektrische cross-over broer van de ID2 komt te zitten. Die elektrische cross-over gaat op termijn de T-Cross vervangen. De ID2 wordt net als voorbode ID2all zo'n 4,05 meter lang en krijgt een wielbasis van pak hem beet 2,6 meter. Reken dan ook op relatief veel interieurruimte. De ID2all Concept werd voorgesteld als een 226 pk sterke GTI-achtige. Je kunt dus zonder meer uitgaan van diverse 'mildere' motoren in het toekomstige ID2-gamma. We mikken op een maximale elektrische actieradius van zo'n 450 kilometer.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.