VK: niet bestuurder, maar fabrikant verantwoordelijk bij ongeval met autonome auto

Belangrijke stap

File in Engeland (ANP)

Wie is er verantwoordelijk als een autonome auto een ongeluk veroorzaakt, de inzittende of de fabrikant? Die vraag blijft in veel landen onbeantwoord, maar in het Verenigd Koninkrijk maakt een nieuwe ‘Automated Vehicles Bill’ het zonneklaar.

Het Verenigd Koninkrijk wil graag een voortrekkersrol hebben als het gaat om autonoom rijden en voegt de daad bij het woord met deze nieuwe maatregel. Daarin staat, zo meldt Reuters, dat bij een ongeval met een autonoom rijdend voertuig niet de ‘bestuurder’ – die dus geen bestuurder is – maar de fabrikant van de auto of de zelfrijdende systemen verantwoordelijkheid draagt. Dat is een zeer welkome stap, want de onduidelijkheid hierover houdt veel potentiële start-ups tegen en vertraagt dus ook de ontwikkeling van autonome voertuigen. Behalve deze bedrijven hebben ook verzekeraars opgetogen gereageerd op de nieuwe stap. Ook voor hen is dit immers uiterst relevant.

De Britten kunnen deze stap natuurlijk zelfstandig zetten, omdat ze daarin niet langer beperkt worden door een EU-lidmaatschap. Toch zijn ook de regels binnen de EU niet gelijk als het gaat om autonoom rijden. Reeds beschikbareLevel 3-systemen, waarbij de bestuurder onder bepaalde omstandigheden wat anders mag gaan doen, zijn in Duitsland toegestaan en in andere Europese landen niet. Het verantwoordelijkheidsvraagstuk lijkt op het vasteland van Europa tot op heden nog per geval te worden bekeken, vooral door een gebrek aan data. De EU legt naar eigen zeggen toch al veel verantwoordelijkheid bij de producent van een product, dus bij een defect ligt de verantwoordelijkheid als vanzelfsprekend ook daar.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.