Visie van 1990: Concept-cars in Genève
Elk jaar weer weten automerken het voor elkaar te krijgen om de meest bizarre concept-cars te presenteren. Naast aandachtstrekkers zijn er zo nu en dan toch écht creatieve uitspattingen te zien waarvan we later in de showrooms daadwerkelijk iets tegen komen. Dit eerste deel van de terugblik op de visies van autofabrikanten en ontwerpers is helemaal gewijd aan de Autosalon van Genève in 1990.
Bertone Nivola
De Italiaanse tekenmeesters van Bertone waren onder de indruk van de brute kracht van de 381 pk sterke Chevrolet Corvette ZR-1, maar vonden de verpakking van het technische hoogstandje te lomp. Er werd een op een boot lijkend jasje omheen getekend. De 5,7 liter metende V8 kreeg een plekje achter de voorstoelen en in een handomdraai zou het dak verwijderd kunnen worden. Het apparaat werd vernoemd naar Tazio Nuvolari, ook wel Nivola gedoopt. Deze vooroorlogse Italiaanse raceheld had een voorkeur voor gele auto's, vandaar dat ook dit studiemodel een gele lak over zich heen kreeg.
Citroën Scarabee D'or Concept (Heuliez)
Carrosseriebouwer Heuliez bouwde op het verkorte platform van de BX GTI 4x4 een klein vierzittertje waarmee je lachend door de blubber zou moeten kunnen. In 1990 was dit overigens geen compleet nieuwe creatie. Een paar jaar eerder stond een nagenoeg identieke versie in de vorm van de Peugeot 4x4 Agades al op de beurs (foto 5). Het grote verschil? De Citroën was een opengewerkte versie van die andere Fransman.
Ford Zig en Zag
Wie dacht dat Ford zich met de Ka voor het eerst van een vrolijke kant liet zien, moet even terug naar 1990. In opdracht van het merk bouwde Ghia de Zig en Zag Concept: de eerste een eigenwijze roadster, de tweede een lekker gek bestelbusje. Onder de kap zat gewoon beproefde Fiesta-techniek. Het duo moest vooruitblikken op een modellijn die voor een groot deel dezelfde techniek en identiek plaatwerk zouden gebruiken. Tot een productieversie van beide is het nooit gekomen.
Seat Proto C en TL
Net als z'n tijdgenoten had ook Seat in 1990 niet bepaald een modellenlijn met ronde modellen. Hoekige lijnen waren overal aanwezig, maar met de Proto C en TL - we smokkelen een beetje, de Proto C stond in Parijs - toonde het Spaanse merk zich van een geheel andere kant. De TL stond in Parijs en werd getekend door Giorgetto Giugiaro. Wie met z'n ogen knijpt, ziet met een beetje fantasie de tweede generatie van de Toledo. Dat is geen toeval, Giugiaro was eveneens verantwoordelijk voor het lijnenspel op die fraaie sedan. Leuk detail: een batterij touch-achtige knopjes op het hart van het stuurwiel.
Jaguar Kensington
Italdesign en Jaguar ontwikkelden samen de jas van deze Kensington, een auto waarvan we de grote lijnen van het koetswerk later in zekere mate terugzagen op - jawel - de Daewoo Leganza. Wellicht is dat toeval: de Koreaan werd door Giugiaro op papier gezet. Onder de kap van de Jaguar een forse V12 en voor rest van de techniek werd eveneens 'gewoon' leentjebuur gespeeld bij de Souvereign.