Verkoopgroei PHEV’s nog groter dan groei EV-verkopen in Europa
BYD Seal U mateloos populair
Plug-in hybrides, ook wel PHEV’s genoemd, stegen in april in Europa nog harder in populariteit dan volledig elektrische auto’s.
Terwijl EV’s in Europa bij een min of meer gelijkblijvende automarkt 28 procent populairder werden, stegen de verkoopcijfers van plug-in hybrides nog wat harder. Ook hybrides zonder stekker stijgen in populariteit.
Autofabrikanten willen en moeten hun gemiddelde CO2-uitstoot per in Europa verkochte auto laag houden, en dat doe je uiteraard door stevig te elektrificeren. Als EV’s van nature niet verkopen, strooi je dus maar met korting en dat legt Volkswagen (althans op het gebied van verkoopcijfers) vooralsnog geen windeieren. Ook PHEV’s kunnen het CO2-gemiddelde flink laten dalen. Dataforce concludeert dat de verkopen van auto’s met die aandrijfvorm nog harder stegen dan die van volledig elektrische auto’s. In april 2025 gingen er in Europa liefst 32 procent meer stekkerhybrides over de spreekwoordelijke Europese toonbank dan in dezelfde maand vorig jaar, stelt Automotive News vast.
BYD en Volvo
De populairste PHEV van Europa bleek wederom de BYD Seal U DM-i (foto), de enige niet-EV van BYD in Nederland en een model dat als plug-in hybride de hoge invoerheffingen voor elektrische auto’s uit China ontloopt. De BYD vond 5.300 afnemers, nipt meer dan de 5.195 kopers die Volkswagen voor een Tiguan eHybrid wist te strikken. De Volvo XC60 is en blijft voor zo’n prijzig model opvallend populair. In april eindigt de Volvo op plek 3, maar in het hele jaar tot nu toe staat de Volvo zelfs nog op één.
De Volvo XC60 blijft opvallend populair in de categorie 'PHEV's'