Verkoopcijfers 2019: Renault levert in
Min 3,4 procent
Na meerdere concurrenten laat nu ook Renault weten hoe het 2019 heeft afgesloten. Om maar met de deur in huis te vallen: dat gebeurt met negatieve cijfers. Een dalende vraag naar auto’s buiten Europa is hier de grote boosdoener.
In totaal wist de autogroep 3.753.723 auto’s aan de man te brengen. Dat is 3,4 procent minder dan in 2018, toen 3.884.273 nieuwe Renaults werden verkocht. Moedermerk Renault bleef de kostwinner, met een aandeel van 2.357.093 (-6,9 procent) auto’s. Dacia en Lada volgen met achtereenvolgens 736.570 (+5,1 procent) en 412.889 (+3,6 procent) auto’s. Alpine is het merk dat de sterkste groei doormaakte, nadat 4.835 klanten aanklopten voor een A110(S). Daarmee lag de verkoop 130,9 procent hoger dan een jaar eerder.
Renaults hardste klappen vielen in Afrika, het Midden-Oosten en China, waar gemiddeld dik 18 procent werd ingeleverd. Buiten Europa nam de verkoop gemiddeld met 7,9 procent af. Binnen Europa ging het beduidend beter en groeide Renaults aandeel zelfs met 1,3 procent, nadat 1.945.821 Europeanen een Renault kochten. Frankrijk blijft een belangrijke speler, met een kleine 700.000 nieuwe auto’s, gevolgd door Rusland (508.647) en Duitsland (247.155).
In 2020 zet Renault vol in op de komst van de volledig elektrische Twingo Z.E. en de nieuwe hybride E-Tech-aandrijflijnen.