Veel nieuws van Ford waaronder de M
Dezer dagen heeft u op de AutoWeek website al kunnen kennismaken met de allerbelangrijkste nieuwtjes uit Detroit. Zoals de nieuwe Dodge Viper RT/10 convertible, de Volkswagen Microbus concept car, de X5 concept car van BMW en twee productieversies, de X5 4.6 is en de M3 convertible. Evenals Volvo's ACC, Activity Concept Car. Wie zich bedenkt dat er in totaal zo'n dertig nieuwe auto's voor het voetlicht zijn gebracht, snapt wel dat er nog heel wat 'hot news'overblijft.
Tekst Henny Hemmes
Bij de presentatie, twee jaar geleden in Detroit, van de Thunderbird concept car waren de reacties meteen heel positief. 't Was dan ook geen verrassing toen begin vorig jaar bekend werd dat de Thunderbird in productie zou gaan. Hij wordt gebouwd op het platform van de Jaguar S-Type en de Lincoln LS en krijgt ook de motor van de Lincoln in het vooronder. Dat is een 265 pk sterke 3,9-liter V8, die gekoppeld is aan een vijftraps automaat. De Thunderbird heeft plaats voor vier en is voorzien van een zachte kap die mooi wegvalt als hij is opgeborgen in de bagageruimte. In Nederland zal hij wel snel via het grijze circuit beschikbaar zijn, want importeur Hessing stopt volgend jaar met de import van Amerikaanse Fords en zal voor zo'n korte periode de T-bird niet importeren. Ford Nederland heeft nog niet besloten wat de strategie na media 2002 zal zijn.
Ford kwam trouwens nog met drie leuke concept cars. Eén daarvan vertoont door het gebruik van dezelfde vorm koplampen verwantschap met de nieuwe Thunderbird. Het is de Forty-nine Ford, die teruggrijpt naar de succesvolle 49Ford van rond de jaren '50. Hij heeft ook een glazen dak, zoals je dat destijds bij dat model zag. Sommigen vinden dat zo'n sedan geen levenskansen heeft, anderen zien het hélemaal zitten. Wij denken dat we bepaalde stylingelementen in de toekomst wel in 'gewone' sedan zullen terugzien.
De Ford Explorer Sportsman concept car is daarentegen een model dat heel haalbaar is voor een gelimiteerde productie. Het is een speciale versie van de nieuwe Explorer die dit jaar op de weg komt en helemaal ingericht om te gaan vliegvissen. Maar je zou hem ook goed kunnen gebruiken als je van jagen houdt. De rekken op het dak klappen in een handomdraai aan de zijkant naar beneden, voor een goede bereikbaarheid van de lading op het dak. Binnenin is alles waterproof afgewerkt, zodat de auto snel gemakkelijk is schoon te maken.
Tot slot presenteerde Ford een concept car die in de Parijs-Dakar Rally niet zou misstaan. De Ford EX is een echte off-road-kanjer. In Amerika denken ze daarbij niet aan Afrika, maar aan de Baja Rally. De EX heeft een speciaal stalen frame en een kunststof carrosserie en tal van technische voorzieningen die hem geschikt maken voor deelname aan zo'n slijtageslag als een woestijnrally. Om te zorgen dat de EX snel over de zandheuvels kan springen heeft hij in het vooronder een 375 ¨pk sterke 4-liter V6 met supercharger.
Ford mag dan geen meerderheidsbelang hebben in Mazda, het neemt niet weg dat het Japanse merk een plaatsje heeft tussen de andere Ford-divisies op te tentoonstellingsvloer. Belangrijk nieuws was de komst van de Mazda RX-8. Op de Tokyo Motor Show van 1999 liet Mazda al een studiemodel, de RX Evolv, zien en in Detroit werd het vervolg op dit ontwerp gepresenteerd. Die concept car laat goed zien hoe de nieuwe RX-8 gaat worden, want op details na zal de opvolger van de RX-7 er zó gaan uitzien. De productieversie zal echter niet worden voorzien van de naar voren openende achterportieren, in Amerika 'zelfmoorddeuren'genoemd. De nieuwe sportwagen heeft net als zijn kleinere broer, de MX-5 een optimale gewichtsverdeling van 50/50. Hij zal worden uitgerust met de nieuwe ontwikkelde rotatiemotor van de Renesis-generatie, die minder weegt dan de wankelmotor uit de RX-7, compacter is en niet is voorzien van een turbo. De RX-8 concept car heeft een vermogen van 250 pk bij 8500 tpm.