Variabele turbo voor Porsche 911

Porsche 911 Turbo
De nieuwe Porsche 911 Turbo de beschikking over een revolutionaire turbo. Het is de eerste benzine-auto die met een variabele turbo wordt uitgerust.
De nieuwe Porsche 911 Turbo de beschikking over een revolutionaire turbo. Het is de eerste benzine-auto die met een variabele turbo wordt uitgerust. Naar verwachting wordt aan het begin van 2006 de Porsche 911 Turbo gepresenteerd. Die is als eerste benzineauto voorzien van een turbo met variabele geometrie. Tot nu toe was het niet mogelijk om VGT-techniek te gebruiken voor benzinemotoren omdat de uitlaatgassen daarvoor te heet zijn; de temperatuur daarvan kan oplopen tot 1.000 graden. Bij dieselauto's is variabele turbogeometrie inmiddels gemeengoed. Met behulp van ruimtevaarttechniek is het Porsche in samenwerking met turboproducent Borg Warner gelukt deze horde te nemen. Het voordeel van een variabele turbo is dat het apparaat al bij lagere toerentallen meewerkt. De lamellen in de turbo zijn beweegbaar zodat ook bij een lage druk de turbo al effectief is. Op 16 november precies honderd jaar geleden dat het eerste patent op een turbo werd aangevraagd. Toen leverde de Zwitserse ingenieur Dr. Alfred Büchi zijn idee in voor aanvulling op de verbrandingsmotor die bestond uit een compressor, een zuigermotor en een daaraan bevestigde turbine. Eerst werd zijn vinding gebruikt voor scheepsmotoren. In 1974 monteerde Porsche voor het eerst een turbo in een auto: de legendarische 911 Turbo was geboren.

Gerelateerde forumtopics