Tramontana: 950 kg, meer dan 500 pk

Tramontana
Aan de Spaanse Costa Brava heeft Tramontana gewerkt aan een supersportauto. Het recept is een beetje vergelijkbaar met dat van Donkervoort: een extreem laag gewicht met flink wat pk's.
Aan de Spaanse Costa Brava heeft Tramontana gewerkt aan een supersportauto. Het recept is een beetje vergelijkbaar met dat van Donkervoort: een extreem laag gewicht met flink wat pk's.
Op de Autosalon van Genève is een nieuw merk te zien: het Spaanse Tramontana maakt er met een opvallende sportauto zijn debuut. Waarschijnlijk is de beurs de enige mogelijkheid om er ooit een in het echt te kunnen zien, want de productie blijft beperkt tot twaalf stuks per jaar.
Het chassis van de auto is opgetrokken uit aluminium. Daarnaast is koolstofvezel het meest gebruikte materiaal. Ook zijn exclusieve materialen gebruikt. Het hout aan de auto is echt, en afgewekt met een Japanse techniek die Urushi heet. Ook zijn roestvrij staal en goud gebruikt voor de Tramontana.
De sportauto van de Costa Brava heeft een totaal gewicht van 950 kilo. De lengte is 4,90 meter, de breedte 2,07 meter en de hoogte 1,20 meter. De twee inzittenden zitten achter elkaar, zoals in de cockpit van een vliegtuig.
De motor is een V12 die volgens de fabrikant een vermogen levert van meer dan 500 pk en een maximale trekkracht van 825 Nm. Daarmee sleept de Tramontana per pk 1,9 kilo auto voort. De motor is een in de lengte geplaatste middenmotor die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Natuurlijk is er achterwielaandrijving.
Voor de prestaties geven de Spanjaarden een sprint van 0 naar 100 op in vier seconden. De topsnelheid ligt boven de 300 km/u.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.