Toyota RAV4: tot 100 km elektrisch - eerste kennismaking
Voor- en vierwielaangedreven
19 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Toyota RAV4 wordt klaargestoomd voor zijn zesde generatie. Hoewel die pas begin volgend jaar op de weg verschijnt, laten wij je vast alle details zien van de nieuwe RAV4.
Niemand, zelfs de grootste optimisten bij Toyota, had durven dromen dat ze op het punt stonden een van de grootste bestsellers aller tijden te lanceren, toen in 1993 het doek werd getrokken van de Toyota RAV4. De wat vreemde auto ontwikkelde zich tot dé aanjager van de SUV-hausse. Inmiddels zijn er wereldwijd vijftien miljoen van verkocht, waarvan 2,5 miljoen in Europa, en is de RAV4 na de Corolla de best verkochte Toyota ooit. Noblesse oblige, dus Toyota heeft er alle belang bij van de volgende generatie weer zo’n succesnummer te maken, toekomstbereid maar tegelijkertijd niet te ver van zijn voorganger af.
Toyota RAV4
Het ruige werk
De nieuwe RAV4 oogt duidelijk forser en robuuster dan hert uitlopende model, waarmee hij op de schaal tussen cross-over en SUV wat meer naar het echt ruige werk is geschoven. De achterruit en achterste zijruiten zijn een stuk groter geworden, wat het zicht naar achteren moet verbeteren. Het Arene-softwareplatform stuurt infotainment en ADAS en moet Toyota verder op weg helpen naar de volledig software-gedefinieerde auto. In dat kader heeft Toyota een nieuw multimediasysteem ontwikkeld, dat in de nieuwe RAV4 gaat debuteren.
Alleen plug-in
Toyota opereert wereldwijd en ook veel in landen waar de transitie nog niet eens in de kinderschoenen staat, dus de RAV4 is er in allerlei motoriseringen, ook de meer conventionele. Maar voor ons land wordt alleen de plug-in hybride van de boot gerold, maar dan wel in twee smaken. De 270h heeft 268 pk op de voorwielen. Daarboven staat de 300h, waarin het AWD-i systeem zijn 304 pk over de voor- en achterwielen verdeelt. De 270h gaat in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h, waar de 300h aan 5,8 seconden genoeg heeft. Interessant voor de bezitters van zware aanhangers is het om te weten dat de 300h maximaal twee ton geremd aan de haak mag slaan. Toyota claimt voor de nieuwe RAV4 een lager zwaartepunt en bijna tien procent meer torsiestijfheid, wat de rijkarakteristiek ten goede moet komen.
Toyota RAV4
De elektromotor op de vooras is ten opzichte van het uitlopende model verbeterd, waardoor hij 16 kW erbij kreeg en nu goed is voor 150 kW. Ook heeft Toyota gewerkt aan het thermomanagementsysteem, waardoor het koelend vermogen steeg. De omvormer, de PCU (power control unit) en motor zijn in één transaxle samengevoegd, waardoor de aandrijving minder inbreuk doet op de interieurruimte. En dat werkt, want de nieuwe RAV4 is heerlijk ruim vanbinnen. Vooral de beenruimte achterin is indrukwekkend.
30 minuten snelladen
Voor de liefhebber van elektrisch rijden heeft de nieuwe RAV4 prima cijfers. De auto heeft voor een PHEV een behoorlijke accu (22,68 kWh), waarmee hij in de lichtste versie 100 kilometer in de WLTP-cyclus komt. Wil je verder zonder benzine te verbranden, wet dan dat hij aan de snellader kan, waar hij tot 50 kW laadt. Daarmee ben je in een half uur van 10 naar 80 procent. Aan de wisselstroom scoort de RAV4 maximaal 11 kWh, waarmee je in drie uur van leeg naar weer nokkie-nokkie gaat. De boordcomputer denkt mee aan de hand van de navigatie en geofencing, zodat de auto in de keuze tussen benzine en elektro rekening houdt met eventuele emissiezones of andere plekken waar je liever niet op benzine rijdt. Voor wie dat soort dingen graag zelf in de hand houdt, maar daartoe wel goed beslagen ten ijs wenst te komen, geeft Toyota aan kopers van een nieuwe RAV4 een PHEV-cursus.
Toyota RAV4
GR Sport
Leuk tenslotte voor de liefhebbers van een sportief randje: de Toyota RAV4 komt er ook in een GR Sport-uitvoering. Die heeft onder meer kniestukken op de middentunnel, aluminium pedalen, rode accenten, een GR Racing grille en sportstoelen. Verder herken je de GT Sport aan spoilers en zwarte 20 inch lichtmetalen wielen. Het is niet alleen show, want onderstel en besturing zijn sportiever ingesteld.
Begin 2026
Over de prijzen kan Toyota nog niets zeggen, maar we kregen wel te horen dat de nieuwe Toyota RAV4 begin 2026 op de Nederlandse wegen verschijnt.
Toyota RAV4
PRIVATE LEASE Toyota RAV4
Had je deze auto's al gezien?

Toyota RAV4 2.0 Style Top 5 editie 4WD / Trekhaak (Trekgewicht 2.000kg) / Achteruitrijcamera / Climate- en Cruise Control / Keyless Entry & Start / Elektrische Achterklep / Navigatie / Bluetooth / Radio
- 2014
- 141.454 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone Stuur/Stoelverwarming
- 2020
- 185.989 km

Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Plus, Navigatie,Achteruitrij camera,Parkeersensoren,Climate control
- 2016
- 89.603 km