Toyota Proace Electric maakt elektrische vierling compleet

Elektrisch volladen

Toyota Proace Electric
Toyota Proace ElectricToyota Proace ElectricToyota Proace Electric binnenstad dorp stad Toyota Proace Electric FastnedToyota Proace Electric FastnedToyota Proace Electric achterbakToyota Proace ElectricToyota Proace ElectricToyota Proace ElectricToyota Proace Electric navigatieToyota Proace ElectricToyota Proace Electric FastnedToyota Proace ElectricToyota Proace Electric

Toyota introduceert de Proace Electric. Daarmee sluit de volledig elektrische versie van de bestelbus zich aan bij zijn drie eerder gepresenteerde elektrische broers van PSA. Qua techniek is het dan ook geen verrassing meer.

Het nieuwe elektrische tijdperk op het gebied van bestelauto’s begon bij PSA met de onthulling van de volledig elektrische versie van de Opel Vivaro. Na die Vivaro-e volgden al snel de Citroën e-Jumpy en Peugeot e-Expert. Sinds 2016 rijdt er echter ook een Toyota op dezelfde PSA-basis rond: de Proace. Zoals te verwachten viel, maakt dit model nu ook kennis met de elektrische aandrijflijn.

Net als zijn broers krijgt de Proace Electric een 136 pk elektromotor die zijn kracht naar keuze uit twee verschillende accupakketten kan halen. De 50 kWh batterij zorgt ervoor dat de Toyota 230 km ver komt op één acculading, bij de 75 kWh-versie ligt de actieradius op 330 km. Het maximumkoppel bedraagt in beide gevallen 260 Nm en de topsnelheid is altijd op 130 km/h begrensd. Aan de trekhaak kan een aanhanger van 1.000 kilogram (geremd) worden gehangen.

Snellader

De Proace Electric kan bij een snellaadpunt met 100 kW in 30 tot 45 minuten weer voor 80 procent worden opgeladen. Met een reguliere 3-fasenlader is het mogelijk om binnen 2 uur weer 100 km rijbereik bij te laden.

De Proace Electric komt in verschillende formaten: Compact, Worker, Long Worker, Dubbele Cabine en Truck. De bagage-inhoud ligt bij deze versies tussen de 4,6 kubieke meter (Compact) tot maximaal 6,6 kubieke meter (Long Worker). De Proace Electric Truck kan voor meerdere doeleinden worden ingezet: als 'pick-up' voor gemeentewerkers of als mini-vrachtauto voor pakketbezorgers. Vanaf begin 2021 start de levering van de Shuttle-uitvoering die standaard negen passagiers kan meenemen. Dit type krijgt standaard de grotere batterij van 75 kWh en komt dan 300 km (WLTP) ver.

De eerste exemplaren staan in oktober bij de dealers. De orderboeken zijn per direct geopend, prijzen volgen op een later moment.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.