AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota kondigt elektrische SUV met zeven zitplaatsen aan

Komt in 2025

Toyota bZ4X

Toyota heeft wat elektrische auto's betreft lang de kat uit de boom gekeken, maar het internationale EV-aanbod van het merk groeit de komende jaren gestaag. Toyota kondigt nu de komst aan van een splinternieuwe elektrische SUV met drie zitrijen en dus in ieder geval zeven zitplaatsen.

Toyota verkoopt in Nederland de elektrische bZ4X en elektrische versies van de ProAce City (Verso) en ProAce (Verso). Daarnaast biedt het de waterstof-EV Mirai aan. In China heeft Toyota in de vorm van de bZ3 ook een elektrische sedan in het aanbod. De Japanners maken nu melding van de komst van een nieuwe elektrische SUV met drie zitrijen, een flinke jongen die daarmee zeker plek biedt aan zeven inzittenden.

De elektrische zevenzits SUV rolt vanaf 2025 van de band in Toyota's fabriek in het Amerikaanse Kentucky. Die vooralsnog naamloze nieuwkomer krijgt accu's die afkomstig zijn uit de fabriek in de staat North Carolina. Die staat er nog niet, maar daaraan wordt momenteel hard gewerkt. Toyota investeert omgerekend bijna €2 miljard extra in die productiefaciliteit. Dat brengt de totaalinvestering op bijna €6 miljard. In Kentucky rollen op termijn twee elektrische modellen en vier hybride modellen van de productieband.

De aangekondigde elektrische SUV wordt volgens het merk de eerste elektrische auto die het in de Verenigde Staten gaat produceren. Dat is niet helemaal waar. In Californië (Fremont) schroefde Toyota tussen 2012 en 2014 immers al een kleine serie elektrische RAV4's van de tweede generatie in elkaar. Of de elektrische zevenzits-SUV naar Europa komt, is nog niet helder.

Afgebeeld: Toyota bZ4X.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (70)

Reageren
Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 8
4 van de 5 meest verkochte auto’s op deze planeet zijn door Toyota gemaakt. Deze BEV ziet er goed uit. Toyota staat steeds beter voorgesorteerd.
L Baeke
L Baeke
  • 11
Of deze auto er goed uitziet is een kwestie van smaak. Zelf word ik er alvast niet wild van. In afwezigheid van specs is het ook moeilijk in te schatten of deze auto met zijn tijd mee zal zijn of integendeel al verouderd is van bij de lancering. Nogal voorbarig dus om te zeggen dat Toyota steeds beter voorgesorteerd is. Maar feit is wel dat Toyota eindelijk begrepen heeft dat BEV de toekomst zijn en daar dus ook moet in investeren. Ik ben ook blij te lezen dat je vindt dat meer BEV betekent dat een constructeur beter voorgesorteerd is. Over het algemeen reageer je eerder blij als ICE verkopen goed stand houden dus wel zo fijn dat je stilaan een BEV voorstander aan het worden bent
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 4
Toyota koop je niet echt voor de looks denk ik, hoewel ik ze persoonlijk wel mooi vindt. Maar vooral voor de betrouwbaarheid, bouwkwaliteit, 10 jaar garantie etc.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze met een SUV komen. Ik denk als ze een BEV versie maken van de Corolla TS met een rijbereik van 600 km+ dat dat veel succesvoller zou zijn. Ik begrijp het niet met al die SUV's en dan ook nog een 7-zitter. Wie heeft dat in godsnaam nodig, enkel een gezin met 5 kinderen en dat zullen er toch niet zo heel veel zijn?
L Baeke
L Baeke
  • 1
Ik volg je. Op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid is Toyota inderdaad wereldklasse. Ik zie wel dat veel constructeurs hun eerste EV stappen zetten via SUV modellen. Mogelijks is dat omdat het in dergelijke modellen makkelijker is om de accu's te integreren. Net als alle constructeurs moet ook Toyota door haar leercurve gaan en dan is een groot SUV model een goede manier om bij te leren. Hopelijk volgt dan snel een (betaalbare) Corolla EV versie met goed rijbereik, daar hebben veel meer mensen behoefte aan.
Gewijzigd door auteur
elmo
elmo
  • 1
Er zijn tegenwoordig veel meer samengestelde gezinnen. En dan zijn 4 kinderen vaak geen uitzondering.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 5
en dan ook nog een 7-zitter. Wie heeft dat in godsnaam nodig, enkel een gezin met 5 kinderen en dat zullen er toch niet zo heel veel zijn?

Levenswijsheid nr.1: een huis en een auto kunnen nooit groot genoeg zijn.
Natuurlijk denken socialisten en communisten/marxisten daar anders over, die vinden dat dat alleen voor henzelf geldt, het plebs moet in kleine autootjes rijden of liever nog als haringen in een OV-ton reizen; maar er is nu eenmaal een reden dat beide politieke stromingen altijd falen.
En zoals je weet, in de VS houden ze van vrijheid, ook de vrijheid om zelf te kiezen i.p.v. om gecommandeerd te worden door hypocriete politici. Dus dat i.c.m. grote afstanden, het makkelijker moeten kunnen verhuizen voor een baan en je hebt de verkalring waarom men daar een grote auto wil hebben. En een Camry op de cruisecontrol rijdt vrijwel net zo zuinig als een Polo, en als hybride is ie zelfs in stadsverkeer veel zuiniger; dus waarom zou je in een dwergauto gaan rijden?
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 2
De VS is ook anders he, daar is veel meer ruimte voor grote bakken. Alles is erop ingesteld. Parkeergarages, wegen etc. Ga jij eens in Rome rondrijden met een F-150 dat gaat je niet eens lukken.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ja, laten we hier weer lekker enge politieke standpunten gaan lopen verkondigen. Op deze site voor autoliefhebbers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De vrijheid in de VS is vooral voor witte mannen, vermoedelijk zal Huck zich erg onder thuis voelen.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
De bz4x is toonbeeld van een lamlendige EV. Daar is niks voorgesorteerds aan. Hun volgende EV moet echt van ander hout gesneden zijn, anders kan Toyota uitvoegen...
Bertje 2452662
Bertje 2452662
  • 3
Toyota is nooit een echte trendsetter geweest.. Ze kijken hoe de markt zich gaat bewegen, en komen daarna wat later met hun modellen. Maar wat ze op de markt brengen is al door en door getest en behoort vanaf het begin al tot de meest storingsvrije producten. Niet voor niets zijn ze daarom de grootste geworden. Moet altijd wel gniffelen als ik met name de Duitsland brigade hier hoor brullen over verkeerd voorgesorteerd staan. VW AG maakt net 3% winst per auto op hun BEV’s.. Daar staat Toyota nu al met een paar procent boven.. Tesla staat ruim bovenaan. Bijna 10000 dollar winst per auto
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 7
Toyota is op hybride gebied wel degelijk een trendsetter. In 1997 waren ze de eerste fabrikant die een hybride kon aanbieden. Nu zijn er hybrides in alle merken, soorten en maten.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
Ja, greenwashende PHEV's die als de accu leeg is helemaal niet zo zuinig zijn; opd at gebied lopen ze nog steeds lichtjaren achter Toyota...
RonI3
RonI3
  • 0
Jij doet hier de aanname dat iedereen met een PHEV maar één keer zijn accu vol heeft namelijk bij het afhalen van zijn auto bij de dealer en daarna nooit meer??
Ik heb vele idiote aannames gelezen maar deze slaat werkelijk alles
Het is trouwens nog redelijk stigmatiserend naar iedereen die een PHEV bezit en probeert zo schoon mogelijk te rijden.
Gewijzigd door auteur
Bertje 2452662
Bertje 2452662
  • 2
Daarom zeg ik ook.. nooit echt een trendsetter.. maar je hebt gelijk.. met hybrides waren ze de rest 20 jaar voor. Evenals het Toyota systeem.. Dat is de redding geweest voor Porsche in de jaren 90.
RonI3
RonI3
  • 0
10.000 dollar winst per auto is goed beschouwd redelijk asociaal lijkt mij. Als je het zogenaamd zo goed voor hebt met het milieu dan zorg je ervoor dat de lagere inkomens ook electrisch kunnen rijden. Maar zie hier de schijnheiligheid van Tesla. ?
The Beast
The Beast
  • 0
Mooi dat er aankondigingen zijn, we zien ze natuurlijk liever in de showroom staan. Deze bZ6x (?) zal hopelijk goede specs kennen, de bZ4x kent die ook, zo weet ik uit betrouwbare AW bronnen, niet baanbrekend maar zeker niet slecht.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 9
@SA90: het is maar waar je de lat legt.... Velen verkondigen lukraak dat áls Toyota uitkomt met een BEV, dat het dan gelijk de beste BEV is. Nou, dat blijkt met de bX4x AWD in elk geval niet het geval te zijn, integendeel. Met een praktijkbereik van 315 km, een gemiddeld verbruik van 203 Wh/km en een laadsnelheid van 147 kW DC, bungelt deze Toyota ergens onderaan qua specificaties. De teleurstellende prestaties qua acceleratie (6,9 sec) , topsnelheid (160 km/u) en koppel laat ik maar helemaal buiten beschouwing, omdat dat niet voor iedereen van belang is. Kijk je tot slot naar de basisprijs van € 64.000,00 en dat ook nog eens in combinatie met een kleine bruikbare accu van 64,0 kWh, dan weet je dat Toyota weliswaar eindelijk een BEV aanbiedt, maar dat die hopeloos achterloopt bij de beduidend goedkopere en betere concurrentie. Wil je bovenstaande factchecken, check dan de link: https://ev-database.org/nl/auto/1565/Toyota-bZ4X-AWD#pricing
Gewijzigd door auteur
The Beast
The Beast
  • 5
@SA90: het is maar waar je de lat legt.... Velen verkondigen lukraak dat áls Toyota uitkomt met een BEV, dat het dan gelijk de beste BEV is. Nou, dat blijkt met de bX4x AWD in elk geval niet het geval te zijn, integendeel.
Kijk je tot slot naar de basisprijs van € 64.000,00 en dat ook nog eens in combinatie met een kleine bruikbare accu van 64,0 kWh, dan weet je dat Toyota weliswaar eindelijk een BEV aanbiedt...

Je doet leuk aan cherrypicking. Waarom zou je de AWD kiezen? De FWD kost 50 mille en heeft een bereik van 516 km. Ik zeg trouwens niet dat deze EV van Toyota de allerbeste in zijn segment is. Ook Toyota zal zijn weg moeten vinden en moeten innoveren. Ik ben er wel van overtuigd dat ze binnen enkele jaren zeker op het niveau van Volkswagen en Tesla kunnen meegaan. Misschien in het begin met hulp van BYD, maar als fabrikant met zoveel kennis is dat bijna gegarandeerd.
Gewijzigd door auteur
Wout2b
Wout2b
  • 3
Niks cherrypicking, niks range 516km. Factcheck: https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121130/Toyota-bZ4X
En dan vermeldt Juul nog niet eens de boordlader van 6kW....
ElTjappo
ElTjappo
  • 3
Kijk even naar de laatste video’s van Björn Nyland over de (software) vernieuwde BZ4X.
Ze hebben wel degelijk stappen gemaakt.
Gubstra
Gubstra
  • 0
Met koelproblemen bij het snelladen, waardoor de snellader terugzakt naar 11 kW. Let wel, bij 6grC buitentemperatuur Gewoon bagger. En na 3 tot 4x snelladen is het helemaal over.
RonI3
RonI3
  • 0
Gezien het gegeven dat het een SUV is zijn de specs van veel andere SUV niet zo heel veel beter Juul. En een acceleratie van 6,9 teleurstellend noemen is best zielig. Zeker in het kader van een schoon milieu komt je reactie op mijn nogal tegenstrijdig over. Wel hoog van de toren blazen over hoe schoon een BEV is, maar dan ook in één zin trots zijn dat een BEV zo snel kan optrekken. Het geeft weer een geweldige inkijk in het hypocriete milieu gedachtengoed van menig EVangelist.
Je houdt vast ook van een lekker stuk vlees op de barbeque? ?
Gewijzigd door auteur
Hijlko
Hijlko
  • 2
In ieder geval ronde wielkasten ipv lelijke hoekige zoals bij de RAV4. (Wielen zijn toch ook niet hoekig?) Dat ze die randen er omheen nu hoekig maken verdient dan weer geen schoonheidsprijs.
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 5
@Hijlko: De foto betreft niet de aangekondigde elektrische 7-zitter, maar gewoon een foto van de huidige Toyota bZ4X (staat er overigens ook gewoon bij).
Bimmert
Bimmert
  • 6
Juul,
je kan iemand niet kwalijk nemen dat ie die auto niet kent, je ziet ze nooit ?
.
En verder, tja, beloven en teasen zegt niet veel. Geen woorden maar daden!
The Beast
The Beast
  • 1
Juul,
je kan iemand niet kwalijk nemen dat ie die auto niet kent, je ziet ze nooit ?
.
En verder, tja, beloven en teasen zegt niet veel. Geen woorden maar daden!

Ha, een Feyenoord fan. Gefeliciteerd met het kampioenschap.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 2
Staat er ook zo bij helemaal onder het artikel waardoor je het niet meer leest. Het zou beter onder de foto staan.
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 2
Knap dat je dat kan zien want er is nog helemaal geen afbeelding van dat model....
Wout2b
Wout2b
  • 3
In een Toyota artikel over WIELEN beginnen, getuigt toch wel van veel moed ?
RobSmith
RobSmith
  • 4
Ik rijd met veel plezier in mijn huidige Toyota.
Maar nu met een 7 zitter komen terwijl de hele wereld, nou ja, de EU dan, roept om betaalbare "gewone" EV's valt me wel erg tegen.
Tegen 2025 dan toch te hopen dat de andere merken hun beloften waar maken, en zal ik -welhaast tegen mijn zin- overstappen op een ander merk.
Martijn 8521227
Martijn 8521227
  • 5
Inderdaad, mijn auto hierna zal een BEV moeten worden maar als ik dan een BEV koop wil ik er ook eentje die max efficient is en daardoor zo'n groot mogelijk bereik. Lijkt er vooralsnog niet op dat je dan bij Toyota moet gaan shoppen.
CDF
CDF
  • 0
2025.... Wie dan leeft wie dan zorgt. Ik word een beetje simpel van enorme vroege aankondigingen. Hou die kaarten langer tegen de borst en kondig een auto aan als deze binnen een half jaar te bestellen is en binnen een jaar te leveren.
lostspider
lostspider
  • 4
Goed gezien, Toyota. Een elektrische SUV van ± 3 ton met 3 zitrijen. Daar kijken we al zo lang naar uit.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Oh, wat een interessant en origineel concept: een elektrische SUV! Ik word héél nieuwsgierig nu!
Rutte V
Rutte V
  • 0
Volleybalmoeders zullen blij zijn. Het hele team kan in 1 keer mee.
.
7 zits zegt niet zoveel.
Hoe groot is dat ding nou, AutoWeek?
Frank2B
Frank2B
  • 2
Het is
- Toyota
- SUV
- Elektrisch
- 7-zits
- Die wordt gebouwd in the good ol' US of A
Gaat het goed doen overzees.
Gewijzigd door auteur
botzz
botzz
  • 1
Speciaal voor mensen die op verjaardagen willen kunnen vertellen over hoe goed ze voor het milieu/klimaat zijn met zn ev, maar ook 5 kinderen willen/hebben
Ralph V
Ralph V
  • 0
"A other one drives the SUV ! "
Ik vind het helemaal niks,
Mijn "sensu" die gewoon Patrice heet rijdt een Yaris GR Sport.
Daar wordt ik vrolijk van, de Yaris GR kost bijna 60.000 euro,
Maar de Yaris GR Sport ongeveer de helft, het is een leuk aangeklede auto met 116 pk en dat is meer dan genoeg.
Waarom zo je verplaatsen in een loodzware SUV met 5 plaatsen onbezet ?
En als de volwassen kinderen een keer meegedaan is er plaats genoeg.
Ik durf zelf te beweren dat deze auto
Minder milieu belasten is dan die Nieuwe SUV Toyota, ook weegt de auto veel minder, wat weer goed is voor het wegdek.
Kortom " A other one drives the SUV !"
Fully Charged
Fully Charged
  • 0
Logische zet van Toyota, als de EV en de accu's in de VS worden geproduceerd, kunnen ze de Inflation Reduction Act subsidie/korting volledig benutten.
Nu worden ze volledig uit de markt geprijsd door deze regelgeving.
Ben wel benieuwd naar de techniek die ze denken te gaan toepassen, waar daar is nog wel wat vooruitgang mogelijk denk ik...
JL86
JL86
  • 8
De Bz4x (spel ik het zo goed?), was natuurlijk de grap van het jaar 2022. Wellicht kunnen ze het in 2025 wat beter
Wout2b
Wout2b
  • 0
Grap van het jaar is wel het minste wat je kan zeggen....
https://www.auto55.be/nieuws/34602-onvoorstelbaar-er-vallen-weer-wielen-van-de-subaru-solterra
Bimmert
Bimmert
  • 0
Lachwekkend maar ook ongelooflijk ja, net als dit: https://tweakers.net/nieuws/210324/toyota-lekt-opnieuw-klantgegevens-door-onbeveiligde-clouddatabase.html
.
van 2.15 miljoen klanten persoonsgevens op straat vorige maand, vandaag komen er daar 260000 bij. Het stond jarenlang openbaar online...
.
De moderne tijd is niet zo aan ze besteed.
Rutte V
Rutte V
  • 0
Die maken meestal weinig kilometers en kunnen daardoor nog prima 10 tot 20 jaar benzine modellen blijven.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
We gaan het zien tzt. Tijd dat Toyota vaart maakt met EV’s. De rest is allemaal speculatie, en natuurlijk merkenvoorkeur wat hier in de reacties te lezen is.
Kroen 5468430
Kroen 5468430
  • 1
Prima dat Toyota ook deels investeert in BEV's. Een variëteit aan keuze: ICE, hybride, waterstof en BEV's. Goede strategie van de grootste automerk.