Toyota doet Corolla-wisseltruc in Japan

Driemaal 'kort'

Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)
Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)Toyota Corolla Touring en Sedan Japan (korter)

Toyota bracht vorig jaar de hatchback van de nieuwe Corolla in Japan uit, nu volgen voor de thuismarkt de sedan- en stationvarianten. Wat blijkt? Die laatste twee modellen zijn in Japan aanmerkelijk korter dan de versies voor de Europese markt.

Toyota voert de Corolla in Nederland in drie carrosserievarianten. Er is een hatchback, een station (Touring Sports) en een Sedan. De Europese versies van die laatste twee, de Touring Sports en de Sedan, staan op een langere versie van het TNGA-platform dan hun hatchbackboer. Waar de wielbasis van de hatchback 2,64 meter bedraagt, is die van de Touring Sports en Sedan 2,7 meter lang. Toyota levert de Corolla hatchback in Japan sinds vorig jaar al als Corolla Sport en nu voegt het merk er ook de stationversie en de sedan aan zijn leveringsgamma toe. De stationversie heet er Corolla Touring terwijl de Sedan er simpelweg als 'Corolla' door het leven gaat. Maar dat is niet het enige verschil.

Wat blijkt? De voor het thuisland bestemde versies van de Corolla Touring en de Corolla (station- en sedanversie) staan op het platform dat Toyota hier alleen onder de hatchbackversie toepast Dat betekent dus dat de wielbasis van de Japanse Corolla station- en sedan zes centimeter korter is dan die van hun Europese broertjes. De foto's liegen er niet om, het verschil is duidelijk waarneembaar. Onderaan de streep is de Corolla (sedan) in Japan 4,5 meter lang en daarmee dus 13,5 centimeter korter dan de Europese versie. De Corolla Touring is 15,5 centimeter korter dan zijn Europese evenknie. Het wordt nog gekker: de Corolla Sedan en de Corolla Touring zijn respectievelijk 3,5 en 4,5 centimeter smaller dan de hier bekende versies. Let overigens ook op de afwijkende beeldmerken. Geen Toyota-badge, maar een Corolla-beeldmerk op de snuit.

Toyota levert de Corolla in Japan, net als in Europa, met een 1.2 liter benzinemotor en met een hybride aandrijflijn. Waar in Europa zowel een Hybrid met 1.8 als met 2.0 onder de kap beschikbaar is, levert Toyota in Japan vooralsnog alleen de versie met 1.800 cc. Opvallend daarbij is dat het merk van zowel de 1.2 Turbo als de 1.8 Hybrid ook vierwielaangedreven versies levert. Bij de Corolla (Sedan) is alleen de 1.8 ook met vierwielaandrijving te krijgen. Bij de Corolla Sport is ook de 1.2 met vierwielaandrijving leverbaar. In ons deel van de wereld zijn die vierwielaangedreven varianten niet te koop. Net als bij de in de Verenigde Staten leverbare Prius met AWD-e-aandrijving wordt bij de Corollas de vierwielaandrijving verzorgd door een kleine elektromotor die onder reguliere omstandigheden tot zo'n 10 km/h zijn werk doet, al kan het systeem tot een snelheid van 70 km/h bijspringen. Leuk weetje tot slot: de Corolla (sedan) en Touring (station) vervangen in Japan de Corolla Axio en de Corolla Fielder.

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.