Toyota Crown is nieuwe hybride modelfamilie
Uitgebreide hybride reeks
Toyota heeft het doek getrokken van de geheel nieuwe Crown. Wat blijkt? De nieuwe Crown is niet meer slechts één model, maar een complete modelfamilie!
Na toplimousine Century is de Crown het hoogst in Toyota's pikorde gepositioneerde model. De Crown maakte zijn debuut in 1955 en werd in een ver verleden ook in ons land geleverd. De vijftiende generatie Crown - die Toyota nu voornamelijk nog in thuisland Japan verkoopt - is altijd een sedan, maar dat verandert met de introductie van de geheel nieuwe Crown. Toyota maakt van de Crown namelijk een complete modelfamilie! Onlangs kon AutoWeek je een variant van de nieuwe Crown al op patentbeeld laten zien. Een deel van de nieuwkomers liet Toyota in december al in conceptvorm zien.

Van links naar rechts: Crown Crossover, Crown Sport, Crown Sedan en Crown Estate
De nieuwe Toyota Crown krijgt vier carrosserievarianten (foto's 22 t/m 25). De nieuwe Crown komt als eerste in onder meer Japan en de Verenigde Staten op de markt komt en vooral dat laatste is opvallend, want daar werd het model al geruime tijd niet meer geleverd. Toyota spreekt als eerste over een 'Crown Crossover'. Dat is ook een sedan, maar dan wel eentje die hoog op zijn poten staat in de stijl van de Citroën C5 X, al is die laatste natuurlijk een liftback omdat de achterruit met de klep mee scharniert. Ook komt er een nieuwe Crown Sedan (foto's 31 t/m 36), maar daar blijft het niet bij. Naast de Crown Crossover en Crown Sedan komen namelijk de Crown Estate (foto's 37 t/m 41) en Crown Sport (foto's 26 t/m 30) te staan. Dat zijn meer SUV-achtigen, waarbij de Estate een maatje groter is en een meer tradtionele SUV-vorm heeft dan de dynamischer gelijnde Crown Sport.

Toyota Crown
Zoals gezegd trapt de Crown Crossover af. Net als de rest van de Crown-familie staat de auto op het GA-K-platform van Toyota, een basis die ook onder de Camry, Avalon, RAV4 en Highlander zit. De Crown Crossover is zo'n 10 centimeter hoger dan de Camry. Geen E-TNGA-basis dus voor de Crown en dat wijst er natuurlijk op dat er geen volledig elektrische variant komt. De Crown-familie is verkrijgbaar met twee hybride aandrijflijnen. Er komt een hybride aandrijflijn met een 2.4 viercilinder turbomotor, een zestraps automaat en een systeemvermogen van zo'n 340 pk. Deze versie heeft een elektromotor op de vooras en een kleine elektromotor op de achteras die het tot een vierwielaandrijver maakt. Ook is er een aandrijflijn met een atmosferische 2.5 viercilinder. Er zijn twee vierwielaandrijvingssystemen: E-Four AWD en E-Four Advanced AWD. Bij die laatste springt de achteras slechts bij als grip dreigt te verdwijnen. De laatste is voorbehouden aan de Crown met de 340 pk sterke aandrijflijn en is in staat tot 80 procent van het vermogen naar de achterwielen te sturen.

Toyota Crown
Het interieur oogt in tegenstelling tot de carrosserie opvallend ingetogen. Met onder meer een standaard 12,3-inch aanraakscherm waarop nieuwe software draait oogt het er modern, maar opvallend rustig en vrij van opsmuk. Tegenwoordig best verfrissend. Toyota gaat prat op een rustige sfeer in het binnenste en belooft onder meer hoogwaardige geluidsisolatie.
Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de nieuwe Toyota Crown-familie ook in Europa op de markt komt. Een gemiste kans?