Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

In het Wild: Toyota Crown Estate Athlete V

De dikste en de laatste stationwagen

15
In het Wild: Toyota Crown Athlete
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
12 februari 2021 om 17:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Een stationwagon met een dikke zes-in-lijn en achterwielaandrijving kan eigenlijk alleen maar een Duitser zijn. Toch? Fout, want veel Japanser dan deze Toyota Crown Athlete Estate worden auto’s niet.

Zeg ‘Toyota Crown’  en menigeen ziet meteen een statige, verre van sportieve sedan uit de jaren zeventig of tachtig voor zich. Niet zo gek, want in die vorm is het model ook in Europa nog gevoerd. In deze rubriek zijn dan ook al geregeld Crowns voorbijgekomen die aan deze omschrijving voldoen.

De Crown van vandaag, gespot door Arjen Wijnbergen, is echter van een andere orde. Om te beginnen is het een exemplaar van 2003, tientallen jaren nadat het model van de Europese en Amerikaanse markt verdween. Deze auto kwam dan ook vrijwel zeker linea recta uit Japan toen hij in 2019 zijn Nederlandse kentekenplaten ontving.

Laatste Estate

Daarnaast is de Crown in kwestie geen sedan, maar een stationwagon. Nu is dat in de wereld van de Toyota Crown niet uniek, want ook van eerdere generaties waren al Estates. Dat geldt echter zeker niet voor iedere generatie en de sedan bleef de verkoopranglijsten te allen tijde domineren. Deze specifieke Crown Estate is er één op basis van de elfde modelreeks Crown en dat is de laatste generatie waarvan een stationwagon verscheen. Deze editie werd dan ook doorgebouwd gedurende vrijwel de hele carrière van zijn stationwagenloze opvolger, tot vier jaar nadat de sedanuitvoering van dit model van het toneel was verdwenen.

Modellijnen

Dan is er ook nog het ‘Athlete’ dat op de kont van deze Crown prijkt. Toyota was er al vroeg bij met het aanbieden van verschillende modellijnen, zoals dat tegenwoordig erg gebruikelijk is. Crown-kopers konden derhalve kiezen tussen een chique Royal en een sportiever uitgedoste Athlete. De sportievere versie is onder meer te herkennen aan zijn geheel meegespoten en sportiever gevormde bumpers en sideskirts. Dit specifieke exemplaar staat ook nog op flinke wielen en lijkt stevig verlaagd.

Turbo

Als Crown-koper had je op motorengebied eigenlijk geen slechte keuzes, want iedere Crown van deze generatie kreeg een zescilinder lijnmotor mee. Wie een Crown Estate gaat importeren kiest natuurlijk evengoed niet voor de tamste variant en dus koos de Nederlandse koper van deze witte auto voor de krachtigste Crown Estate die destijds werd aangeboden. Dat betekent dat er een 2,5-liter 1JZ-motor onder de kap ligt die dankzij een turbo keurig tot het destijds in Japan gebruikelijke maximum van 280 pk kwam. Dat zegt overigens weinig over het échte vermogen, dat ondanks die limiet vaak een stuk hoger blijkt uit te pakken.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Crown
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Toyota Toyota Crown Classic Cars & Youngtimers Supercars & Sportscars

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Crown specificaties
  • Toyota Crown occasions
  • Toyota Crown video's
Advies en informatie
  • Toyota Crown tests
  • Toyota Crown gebruikersreviews
  • Toyota Crown index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Toyota Crown 2.0 - 1970 (1970)

    Toyota Toyota Crown 2.0 - 1970 (1970)

    15
    • 7 december 2015
meer reviews
Test: Toyota GR86

Test: Toyota GR86

130

Met een krachtigere motor en stijvere koets is de Toyota GR86 net even een tandje serieuzer...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dít is de nieuwe Toyota Crown

    Dít is de nieuwe Toyota Crown

    94
    • 26 juni 2018
  • Nieuws
    In het wild: Toyota Crown (1970)

    In het wild: Toyota Crown (1970)

    31
    • 15 juni 2018
  • Nieuws
    In het Wild: Toyota Crown (1972)

    In het Wild: Toyota Crown (1972)

    58
    • 18 maart 2018
  • Nieuws
    Toyota blikt vooruit op nieuwere generatie Crown

    Toyota blikt vooruit op nieuwere generatie...

    32
    • 4 oktober 2017
  • Nieuws
    In het wild: Toyota Crown (1975)

    In het wild: Toyota Crown (1975)

    39
    • 7 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Toyota Crown Majesta (1992)

    In het wild: Toyota Crown Majesta (1992)

    27
    • 8 december 2016
  • Nieuws
    Strakkere lijnen voor Toyota Crown

    Strakkere lijnen voor Toyota Crown

    47
    • 1 oktober 2015
Merk
Merk
  • Test: Toyota GR86

    Test: Toyota GR86

    130
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    152
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Starlet volop in leven en wordt vernieuwd

    Toyota Starlet volop in leven en wordt...

    12
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden