Toyota Corolla 2002 europroof?

Toyota Corolla
Is de nieuwe Toyota Corolla Verso een volwaardige midi-MPV? En de nieuwe Corolla T-Sport een serieuze GTi? We hebben ze gereden en... ze komen beslist een heel eind.

Is de nieuwe Toyota Corolla Verso een volwaardige midi-MPV? En de nieuwe Corolla T-Sport een serieuze GTi? We hebben ze gereden en... ze komen beslist een heel eind.

Toyota heeft zich heel intensief op de Europese markt gericht met deze nieuwe generatie van wereldauto Corolla. Niet alleen door de auto in Europa (Nice) te laten ontwerpen en in Engeland te laten bouwen. Toyota wilde meer: de nieuwe Corolla moet ook ogen en aanvoelen als een Europees (lees Duits) kwaliteitsprodukt. Zoals Peugeot dat met de 307 feitelijk heeft gedaan. Verder voegde Toyota weer eens een GTi-Corolla toe aan de familie, de T-Sport en is er nu een midi-MPV van de Corolla, de Corolla Verso. Daarmee moet je kunnen scoren in Europa.

De Verso rijdt ronduit goed. Je zit bepaald niet in een busje want zelfs met de basismotor 1.6 (van 110 pk) is het best dynamisch rijden geblazen. De pookknop zit lekker hoog, de ruimte op de achterbank is er helemaal en ook de bagageruimte is riant. Een ruimere Corolla heeft Toyota ons nooit gegeven. De auto stuurt scherp en het onderstel biedt een prima balans van comfort en stevigheid. Jammer dat het Europees aandoende interieur van de Verso zo saai is (alles zwart), de A-stijl erg dik is, de rugleuning van de stoel met (iets te) forse stapjes gaat en dat het fenomeen windowbags aan de nieuwe Corolla voorbij is gegaan. Heeft 'ie niet.

Mooie familie-auto, de Verso, maar de T-Sport is natuurlijk de krent in de Corolla-pap. Die is goed voor 192 pk (zonder turbo!) uit 1,8-liter en 4 cilinders. Zijn geluid heeft 'ie helemaal mee. Bij 3000 toeren al hoor je dat we iets bijzonders onder de kap hebben. De T heeft een fraaie roffel aan boord. Alleen... daar blijft het een beetje bij. Bij toerentallen onder de 5000/6000 is er niet de trekkracht die je verwacht van een 192 pk-monster. Dan bij 6500 toeren is er die extra duw in je rug van een krachtbron die dán nog iets over heeft. Dat is amusant maar ook vermoeiend want toeren-toeren/toeren dát is wat de T Sport wil en daar moet het baasje wel steeds zin in hebben. De 6-bak schakelt fraai, we zitten goed, pakken een mooi sportstuur beet en kijken op Optitron-klokken (net als in een Lexus) maar laat vooral duidelijk zijn dat de T-Sport desondanks een erg ingetogen auto is. Van buiten en van binnen. Van een gelikt sportief interieur is nauwelijks sprake. Wel goed voor elkaar is het onderstel. De T-Sport is heus onderstuurd maar toch is de mix tussen wegligging en rijcomfort goed.

Is de nieuwe Corolla Europroof? Ja, want hij biedt een goed rijdende, bruikbare midi-MPV en ook een fun-versie met echte spierballen. Daar houden wij Europeanen van. Daarbij is de 5-deurs hatch een vlotte en bruikbare familie-auto (we hebben er even ingezeten) voor wie de Verso te duur vindt. Met daarbij die gelouterde Toyota-motoren, dan kom je al een heel eind. 2002 kan wel eens een best Corolla-jaartje worden.

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.