Top 20-auto’s uitgelicht: Hyundai i10

De auto die elk jaar populairder wordt

Hyundai i10

We werken ons elke week verder omhoog in de Autoverkoop top 20 van 2024, de auto’s die het Nederlandse publiek belangrijk vindt. Op plaats nummer 14 treffen we de eerste auto uit het ooit zo grote A-segment aan. Het is de Hyundai i10, een van de weinige modellen die in dit segment dapper standhouden.  

De huidige Hyundai i10 maakte zijn opwachting in 2019 en werd in 2023 bescheiden geüpdatet. Daarbij veranderde er niet zoveel, al krijgt sindsdien wel elke nieuwe i10 een opvallende led-lichtsignatuur mee. Opvallend is dat Hyundai elk jaar dat de huidige generatie i10 leverbaar is meer exemplaren verkoopt. In 2020 begon het nieuwe model voorzichtig met 2.480 exemplaren, dat werd vorig jaar ruim verdubbeld met 5.608 stuks. Het kan niet anders dan dat het gebrek aan keuze in dit segment daarvoor verantwoordelijk is. 

Hyundai i10 wint elke test 

Maar door het alleen te gooien op de krimp van het segment doen we de Hyundai i10 misschien te weinig eer aan. De afgelopen jaren is hij meer dan eens door AutoWeek onderworpen aan dubbel- en multitests. Deze tests hebben een opvallende overeenkomst: de i10 schreef ze allemaal op zijn naam. Het kleintje van Hyundai is onbetwist de beste. 

In 2020 neemt de i10 het op tegen de Kia Picanto, Renault Twingo, Mitsubishi Space Star en Volkswagen Up. “Omdat de vorige i10 al een winnaar was en er nog geen nieuwe Picanto is, komt de zege van de nieuwe i10 niet als een verrassing”, luidt de klinkende conclusie. “Hyundai heeft hem op de juiste punten bijgeslepen, waardoor het de meest volwassen, uitgebalanceerde en complete auto is in dit segment.”  

Ook als de vernieuwde Picanto er een jaar later wel is blijft de uitslag onveranderd. “De i10 heeft een mooier en ruimer interieur, meer veiligheidsvoorzieningen en betere rijeigenschappen. Toch is de Picanto eveneens een topper in zijn klasse.” In een latere triotest blijkt ook de Suzuki Ignis niet opgewassen tegen de i10, die in één moeite de nieuwere Toyota Aygo X naar het tweede plan verwijst. 

De 100 pk sterke Hyundai i10 N-Line mag opdraven tegen de 115 pk sterke Volkswagen Up GTI, waarbij de bokaal eveneens naar Korea gaat. “De Up zelf kan als vrij oud model niet meer op tegen de veel modernere i10. De GTI is de leukste, maar niet de beste”, vinden we, al had de Hyundai best iets meer vermogen kunnen gebruiken.  

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.