Top 10: Facelift Friday

Vernieuwingsslag zorgt vaak voor verdeeldheid

Facelift Alfa Romeo 156
Audi A8 facelift fridayFord Focus Facelift FridayFacelift Friday ClioFacelift Friday Mercedes S-klasseJaguar XF Facelift FridayVolkswagen Passat B3 en B4Citroën DS Facelift FridayFiat Multipla Facelift FridaySaab 9-5 origineel en facelift
De rubriek bestaat nog maar een paar maanden, maar toch vonden we het wel leuk om eens te kijken welke facelift jullie het meeste doet. Daarom vandaag in de top tien: de Facelift Friday!

1. Alfa Romeo 156
LINK

De eerste Facelift Friday bleek ook de populairste. De Alfa Romeo 156 kreeg in zijn leven maar liefst twee beroemde designers te verwerken, en we vroegen ons af welke interpretatie jullie het beste bevalt.

2. Audi A8 (D3)
LINK

In 2005 ging het motorenaanbod van Audi op de schop. Er kwamen nieuwe motoren bij, waaronder de 6,0 liter W12. Dat topmodel was aanvankelijk de enige versie met de nu wereldberoemde single-frame grille, maar nog geen jaar later was de enorme muil standaard op alle A8-modellen. Het originele, veel bescheidener ontwerp met twee kleinere grilles ging hierbij verloren. Uit de poll blijkt dat de meningen sterk verdeeld zijn: zowel de oude als de nieuwe neus worden wel degelijk gewaardeerd door het publiek.

3. Ford Focus II
LINK

Zo scherp als de oer-Focus van Ford was, zo saai was de opvolger uit 2004. De New Edge-lijnen werden ingeruild voor een ontwerp wat over het algemeen saaier aandeed en minder tot de verbeelding sprak. De directie van Ford dacht er blijkbaar ook zo over, en besloot in 2008 een grondige facelift door te voeren. Nieuwe koplampunits, strakkere bumpers en een kneepje in de achterklep gaven de geüpdatete Focus een frissere look. Het publiek is het eens met deze beslissing; een ruime meerderheid stemt voor de facelift.

4. Renault Clio V6
LINK

De opvolger van het succesnummer Renault Clio, de Clio II, kwam in 1998 op de markt. Ondanks dat de tweede generatie met dezelfde kernwaarden was ontworpen, was-ie toch iets meer opgeblazen. De overtreffende trap van opgeblazen kwam in de vorm van de Clio V6: een eerbetoon (met middenmotor!) aan de legendarische Renault 5 Turbo. Drie jaar na de introductie van de Clio II ging hij terug naar de tekentafel en kreeg een compleet nieuw front en een nieuw interieur mee. De facelift wordt door velen gezien als de mooiste versie.

5. Mercedes-Benz SL-klasse (R230)
LINK

In 2001 kwam Mercedes-Benz met de nieuwe SL. Het model was ontworpen volgens de typische stijl die het merk rond die tijd aanhield: ronde lijnen en twee in elkaar vergroeide ronde koplampunits aan weerszijden van het front. In 2006 werd het model een klein beetje opgepoetst met een iets gewijzigde bumper en grotere luchtinlaten achter. Zo subtiel als dat de update in 2006 was, zo rigoureus waren de wijzigingen twee jaar later. Het front werd compleet aangepast en veranderde van een klassiek lijnenspel naar een agressieve neus die veel meer op de C-klasse van 2008 leek. En dat kan niet iedereen waarderen...

6. Jaguar XF
LINK

De Jaguar XF werd in 2007 geïntroduceerd ten vervanging van de S-type. De door Ian Callum ontworpen sedan was het eerste product van de nieuwe designstijl van Jaguar. Verwonderlijk was dat de XF uit 2007 niet echt op het conceptmodel leek. Of de facelift een gevolg was van de negatieve reacties durven we niet te zeggen, maar het is een feit dat de gefacelifte versie veel meer gelijkenissen vertoonde met het studiemodel. Ook paste de XF dankzij zijn nieuwe neus beter bij zijn grote broer, de XJ.

7. Volkswagen Passat B3 (1988)
LINK

Toen de derde generatie Passat in 1988 op de markt kwam, had het publiek al redelijk snel een bijnaam voor de auto klaar; de 'neusbeer'. Dit kwam door het ietwat minimalistische front zonder echte grille. Tussen de twee rechthoekige koplampunits prijkte slechts een Volkswagen-logo. In 1993 kwam de Passat B4 op de markt. Hoewel dat klinkt als een nieuwe generatie, was het in essentie een grondige update, net als bij de Golf V/VI. Nu zat er wél een grille tussen de koplampenn en waren er subtiele veranderingen aangebracht in de vorm van een nieuw spoilertje achter en andere achterlichten. De facelift was goed bedoeld, maar de lezers van AutoWeek kiezen toch voor de neusbeer.

8. (Citroën) DS5
LINK

Dit is een speciaal geval. Niet alleen het uiterlijk van deze auto is onder de loep genomen, ook de naam! In 2011 kwam Citroën met het vlaggenschip van haar nichelijn DS, de DS5. Dankzij invloeden van een hatchback, een MPV en een estate mogen we dit gerust een cross-over noemen. Het futuristische uiterlijk kon op veel positieve feedback rekenen en ook het interieur werd geprezen. Toen Citroën eerder dit jaar aankondigde om het DS-label los te koppelen van het moederbedrijf Citroën was dat een mooi moment om de DS5 een facelift te geven. Omdat DS nu een individueel merk is, heeft de kenmerkende 'double chevron' van Citroën plaatsgemaakt voor het stijlvol geboetseerde DS-logo. De meningen zijn verdeeld.

9. Fiat Multipla
LINK

Voor velen de lelijkste auto aller tijden, voor anderen een echte cultkar. De Fiat Multipla zal in ieder geval een koppendraaier blijven. Onopgemerkt rijden kan bijna niet met deze in 1998 ontworpen Fiat. Onderhuids gebaseerd op de Fiat Bravo, tekende Roberto Giolito een – op zijn zachtst gezegd – bijzondere carrosserie. Laat het uiterlijk je niet in de maling nemen, deze zeszitter heeft prima rijeigenschappen. De Multipla kreeg in 2004 een facelift, waarbij de dolfijnenneus en kraaloogjes werden vervangen door een conventionele neus. Je zou ook kunnen zeggen dat hij saaier is geworden.

10. Saab 9-5
LINK

Toen de Saab 9000 in 1997 werd vervangen was de 9-5 een logische stap voorwaarts met z'n ietwat brave uitstraling. Het front was nog wel goed te herkennen, net zoals de afgeronde hoeken van de motorkap en de zwierige C-stijl. Na een tussentijdse update waarbij de grille in stukjes werd gehakt kreeg de 9-5 een compleet nieuw front met verchroomde bril. Hierdoor kreeg de auto de bijnaam Dame Edna, verwijzende naar een Australische tv-persoonlijkheid die met een soortgelijk montuur rondloopt. Maar daar bleef het niet bij. De achterkant en het dashboard kregen ook beiden een update, zij het niet zo flamboyant als de nieuwe neus. Ondanks al die moeite is de facelift volgens de jullie geen succes.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.