Toen gewild, nu verguisd: de Volkswagen Polo BlueMotion
Slowmotion al lang uitgespeeld
- Elco van der Meer
- Achtergrond
In 2008 besloot de Nederlandse regering dat auto’s met een lage CO2-uitstoot een fiscale stimulans verdienden. De Volkswagen Polo BlueMotion werd een van de belangrijkste gezichten van deze regeling, maar hoe vergaat het hem anno 2025?
De fiscale maatregelen waren destijds vrij rigoureus. Benzineauto’s met een CO2-uitstoot van 110 g/km of minder en diesels beneden de 95 g/km, kregen vanaf 2008 een jaarlijks oplopende korting op de motorrijtuigenbelasting en werden daar per 2010 zelfs helemaal van vrijgesteld. Zakelijke rijders profiteerden van verlaagde bijtelling voor privégebruik. Het mrb-voordeel duurde tot 2014. In de jaren ertussen werden zeer veel gloednieuwe dieseltjes verkocht.
2011 goed voor 25.691 Polo’s
Het beleid miste zijn uitwerking niet. Korting op de motorrijtuigenbelasting was al een aardige stimulans, maar na volledige belastingvrijstelling was het hek echt van de dam. Nederlanders en gratis, het blijft toch een magische combinatie, zelfs als ze diep in de buidel moeten tasten om het voordeel te kunnen benutten. Voor een nieuwe Polo 1.2 TDI BlueMotion moest je algauw €17.000,- achterlaten bij de lokale Volkswagen-dealer. Hopelijk had die destijds een roetfilter op de schoorsteen, want met 25.961 exemplaren in een jaar heeft die flink gerookt.
Anno 2025 zijn er nog 24.306 Polo’s uit 2011 met geldige apk over. Flink wat, maar dit getal vertelt niet het hele verhaal. Een aanzienlijk deel van deze auto’s is volgens de website Kenteken.tv parallel geïmporteerd. Dit zal grotendeels gedaan zijn om het tekort aan benzine-Polo’s op de occasionmarkt te compenseren.
Polo BlueMotion is kale sjaak
Elke Polo BlueMotion is gebaseerd op de Trendline, de ultieme instapversie. Dat betekent dat hij ten opzichte van veel andere Polo’s opvallend kaal is, zelfs als je wel voor de Comfortline kiest. De opvallendste verschillen: het harde dashboard, dat in luxere Polo-versies mooi zacht is, onbeklede deurpanelen en goedkope H4-koplampen in plaats van betere H7-opties.
Desondanks ziet de Polo er in BlueMotion-trim wel smaakvol uit. Om de stroomlijn te verbeteren, is hij standaard iets verlaagd en rondom voorzien van spoilers en skirts. Ook lichtmetalen wielen zijn standaard. Zo basic als hij vanbinnen is, zoveel uitstraling heeft hij vanbuiten. Een echte ShowMotion dus.
Niet vooruit te branden
Bovenstaande bijnaam hebben we voor de gelegenheid verzonnen, maar in de volksmond had deze Polo er nog eentje: SlowMotion. Dit heeft uiteraard te maken met de bescheiden presterende 1.2 TDI-driecilinder, die het met 75 pk en 180 Nm koppel moest doen. Het aggregaat werd als trillerig, lawaaiig en traag ervaren. Dat was koren op de molen van de concurrenten, die de handschoen gretig oppakten.
Zo bracht Opel de Corsa 1.3 CDTi EcoFlex op de markt, die met een 95 pk en 190 Nm sterke viercilinder even zuinig was en van hetzelfde fiscale voordeel genoot. Fiat bracht een Punto met 1.3-viercilinder ten tonele, die in de praktijk veel fijner reed dan de Polo. ‘Die cilinder en 10 pk extra in de Punto merk je gewoon!’, merkte lezer Marco Knoope destijds op.
Occasions met flinke kilometerstanden
Dat moeilijke motorkarakter heeft niet iedereen ervan weerhouden om flink met de Polo door te kachelen. De 1.2 TDI met de hoogste kilometerstand heeft maar liefst 520.310 kilometer afgelegd. “De auto heeft 520.000 km gereden en waarschijnlijk altijd lange ritten”, schrijft de aanbieder. “De auto ziet eruit, rijdt en schakelt als een Polo met 200.000 km! Een superfijne diesel voor nog veel rijplezier.” Een check op de RDW-website laat zien dat zelfs het roetfilter nog aanwezig is. Gelukkig maar, want zonder verandert deze schone Polo algauw in een rijdend milieudelict.
Dat het ook anders kan, bewijst deze Polo BlueMotion met 402.000 kilometer, die het filter niet meer heeft, net als dit exemplaar met 360.000 kilometer. Het zorgt niet alleen voor aanzienlijk meer uitstoot van schadelijke deeltjes, je betaalt ook nog eens een fijnstoftoeslag van zo’n €50 per kwartaal op de motorrijtuigenbelasting. En die is, met €279 tot €290 per kwartaal, al bepaald niet mals.
Rol Polo BlueMotion uitgespeeld
Met bovenstaande informatie in het hoofd kun je de conclusie wel trekken: het eens zo grote voordeel van de Polo 1.2 TDI BlueMotion is allang verleden tijd. Natuurlijk is zo’n Polo nog steeds zuinig, maar je betaalt een flinke motorrijtuigenbelasting en ook het onderhoud van zo’n diesel, waaronder de mogelijke vervanging van het roetfilter, is niet per se goedkoop. Ook zijn er voldoende lekkerder rijdende alternatieven.
Mocht je toch een Polo met diesel willen, dan vind je voor niet veel meer geld ook exemplaren met de viercilinder 1.6 TDI. Die zijn vanbinnen mooier afgewerkt en rijden in de praktijk veel fijner en niet eens veel onzuiniger. Sommige exemplaren gaan zelfs als de brandweer.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.2 TDI BlueMotion Trendline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.460 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.970 mm / 1.682 mm / 1.456 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 740 kg |
Banden | 155/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s |
Brandstofverbruik | 3,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 87 g/km |