Toen deze Opel Rekord op kenteken ging, stond de Omega al in de showrooms - Liefhebber gezocht
Oktober 1986
Toen de Opel Omega in 1986 kwam had zijn voorganger Rekord er al veel dienstjaren opzitten. De Rekord was in 1982 behoorlijk op de schop gestaan, in de basis was de Rekord al sinds 1977 op de markt. Opel-kenners spreken van Rekord E1 (pre-facelift) en E2, en de klassieker die we hier te koop zien staan is een ultra late E2. In oktober 1986 ging de 1.8 LS op kenteken, sinds die tijd reed de grote sedan zo weinig dat hij de 30.000 kilometer nog moet aantikken.
Vast van een zuinige eerste eigenaar geweest, die de auto lekker droog stalde. Zo ziet deze lichtgroene basisversie er tenminste wel uit. Simpeler dan deze uitvoering kon je de grote Opel, die in het gamma tussen de Ascona en Senator stond, niet krijgen. Bij het openen van de portieren bezorgen bekleding en dashboard door de uitvoering in verschillende kleuren je niet al meteen het grote crisisgevoel waarin basisversies uit de jaren tachtig altijd zo goed waren. In tweede instantie krijg je die karige ervaring alsnog, want kijk eens bovenin dat dashboard: allemaal loze schakelaars!
Lichtmetalen wielen
Misschien heeft de eerste koper die lichtmetalen wielen wel uit onderhandeld. De Rekord kreeg zijn eerste kenteken in het buitenland, en in oktober 1986 werd opvolger Omega al de showrooms ingerold. “Als jij een mooi prijsje maakt en er een setje lichtmetaal onder gooit, help ik jou wel van die overjarige Rekord af”, wellicht ging het verkoopgesprek zo.
90 pk, vierbak
De 1,8 liter viercilinder met 90 pk was overigens nog niet zo oud in 1986. Opel hing hem sinds 1982 in de Rekord, toen de facelift kwam. Daarbij werden snuit en kont voorzien van grotere lichtunits, en ook het dashboard ging wat op de schop. Die 1.8 mocht zijn loopbaan voortzetten in opvolger Omega. Via vier versnellingen liet het blok zijn krachten op de achterwielen los, net als in opvolger Omega trouwens. In die meer gestroomlijnde grote Opel presteerde de bescheiden viercilinder iets beter. Die hogere topsnelheid komt uiteraard doordat hij makkelijker door de rijwind klieft, de snellere acceleratie vooral door het feit dat de basis-Omega wel een vijfbak had, en de Rekord het nog met een vierbak met langere overbrengingen moest doen.
Net iets meer dan 1.000 kilo
De Rekord met bijna 30.000 op de klok staat voor net geen €6.000 te koop en de simpele, betrouwbare techniek zal nog vele jaren en kilometers mee kunnen gaan. Een trekhaak zit er al onder en de spatlappen zijn kenmerkende, sympathieke accessoires uit die tijd. Stel je blijft er het hele jaar mee rijden, in plaats van dat je gebruikmaakt van de overgangsregeling, dan nog vallen de kosten mee. De auto weegt maar iets meer dan 1.000 kilo! Bizar laag he? Want een Rekord was in die tijd echt een flinke jongen.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Rekord 1.8 S LS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.768 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 143 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.652 mm / 1.726 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.668 mm |
Massa leeg | 1.115 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 535 kg |
Banden | 175SR14Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s |