Tijdreis: Tien jaar geleden op de site!
Precies tien jaar geleden vond Opel dat het tijd was om z'n Agila op te frissen. Het mini-MPV'tje deelde z'n genen met de Suzuki Wagon R, en was alweer sinds 2000 op de markt. Het frontje kreeg een nieuwe grille en zowel de voor- als achterbumpertjes werden wat breder getekend. Een nieuw stuur en nieuwe bekleding sierde de binnenzijde van de kleine Opel. Groter nieuws kwamen we onder de kap tegen, want de 1.0 Ecotec-krachtbron en een nieuwe dieselmotor, de 1.3 CDTI-Ecotec kwamen de gelederen versterken. Die diesel was overigens afkomstig van het Fiat-concern.
Ook uit Japan was er nieuws uit de ruime hoek. De Corolla Verso had bovenaan z'n voedselketen de Linea Sol-versie staan, maar Toyota vond dat er nog wel ruimte was voor een luxueuzer model. Het model werd Executive gedoopt en kreeg standaard een met leder afgewerkt interieur, automatische airco en 15-inch lichtmetalen wielen met zich mee. Z'n vanafprijs? 26.090 euro, maar dan had je ook wat.
Een Audi A8 is natuurlijk luxe genoeg, vandaar dat de heren in Ingolstadt nog ruimte zagen voor een nieuw instapmodel. Uiteraard betekende dat niet dat je er bekaaid van af kwam. Tegen een vanafprijs van 82.600 euro kon je een 220 pk sterke 3.0-liter zespitter voor de deur parkeren. Het nieuwe blok deed de A8 in 7,9 seconden naar de 100 km/h lanceren, wat nog aardig rap was voor een auto van dergelijk formaat.
Dit jaar viert Porsche de vijftigste verjaardag van de 911. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we tien jaar geleden het veertigste kaarsje van de Duitse sportcoupé mochten uitblazen. Gevalletje open deur. Een feestelijke jubileumeditie werd bedacht om de verjaardag te vieren. We kregen een 911 voorgeschoteld die voorzien was van een speciale zilveren lakkleur die normaal gesproken was voorbehouden aan de Carrera GT. De 911 kreeg koelopeningen aan de voorzijde die waren geleend van de Turbo. Speciale 18-inch Carrerawielen, een schuifdak, bi-xenon koplampen met hogedruksproeier en uiteraard stapels embleempjes kenmerkte het feestvarken. Prijskaartje? Bijna 135.911 euro.
Interessanter werd het door AutoWeek-lezer Aernout van der Heijden. Hij kwam de Quattroporte tegen nog voordat Maserati hem op de IAA in Frankfurt had getoond. Wat een plaatje was het, en geheel anders dan z'n ietwat hoekige voorganger. In AutoWeek 33 blikken we uitgebreid terug op de Italiaanse volbloed.
Ook uit Koreaanse hoek was er nieuws te vinden. Daewoo toverde namelijk de Lacetti uit de hoge hoed, een hatchback die door niemand minder dan Giurgiaro op papier werd gezet. Waar blonk de eerlijke Aziaat in uit? Z'n relatief lage prijs en grote binnenruimte waren z'n sterkste punten. 93 centimeter beenruimte op de achterbank vond je destijds vrijwel niet in het C-segment. Onder de kap bracht Daewoo 1.4, 1.6 en 1,8-liter benzinemotoren. De snelste versie, uiteraard de 1.8, wist in 9,5 seconden naar de 100 km/h te rennen. Z'n topsnelheid bedroeg 193 km/h. Lacetti's staan tegenwoordig voor een habbekrats te koop. Wie op zoek is naar een spotgoedkope maar rijk uitgeruste C-segmenter kan hier best eens even over nadenken.
We missen nog wat inbreng uit de Verenigde Staten, maar daar zorgde Chevrolet op het laatste moment toch nog voor. Een auto kregen we niet onder ogen, maar General Motors beloofde 'met een speciale cross-over te komen'. Jawel, ook tien jaar geleden spraken we al over de inmiddels bijna verplichte mengelmoesjes aan carrosserievarianten. Het apparaat ging onder codenaam HHR door het leven, maar het uiteindelijke productiemodel zou z'n naam gewoon hetzelfde houden. Vier jaar later zouden we de eerste kilometers maken in de bizarre creatie. Hoe dat beviel is hier terug te lezen!