Tesla waardevolste automerk ter wereld

Toyota op plek twee

Tesla Model Y Performance

Elk jaar zet marktonderzoekbureau Kantar in zijn BranZ-geheten ranglijst op een rij welke merken de grootste merkwaarde hebben. Tesla mag zich volgens Kantar weer het meest waardevolle automerk ter wereld noemen.

De merkwaarde van Tesla wordt door Kantar geschat op omgerekend 72,84 miljard euro. Daarmee blijft het Toyota in de BrandZ-ranglijst behoorlijk voor. Toyota staat met een geschatte merkwaarde van 31,73 miljard euro op plek twee. Mercedes-Benz eindigt met een geschatte merkwaarde van 29 miljard euro op plek drie.

Ook vorig jaar eindigden Tesla in de jaarlijkse ranglijst van Kantar op de eerste positie en ook Toyota is in de BrandZ-lijst bekend met de tweede positie. Sterker nog, vrijwel de gehele top 10 ziet er hetzelfde uit als vorig jaar. Ford en Honda zijn van plek gewisseld en het Chinese Build Your Dreams (BYD) – dat hoger staat dan Volkswagen en Porsche – heeft de positie van Nissan op plek acht ingenomen. Volgens Kantar profiteert Tesla nog altijd van het feit dat het al vroeg meer dan capabele EV's leverde en dat dat het zijn elektrische hard- en software binnenshuis ontwikkelt. Daarnaast is Kantar te spreken over de wijze waarop Tesla zijn productie internationaal heeft uitgesmeerd. Wel geeft Kantar aan dat Tesla wat bereik betreft geen unieke positie meer heeft en dat er met name uit Chinese hoek heftige concurrentie aan zit te komen, waaronder van het genoemde Build Your Dreams.

Top 10 waardevolste automerken Kantar

1Tesla
2Toyota
3Mercedes-Benz
4BMW
5Ford
6Honda
7Audi
8BYD
9Volkswagen
10Porsche

Kantar is niet het enige onderzoeksbureau dat merken rangschikt naar merkwaarde. Zo stelt ook marktonderzoeker Interbrand jaarlijks een vergelijkbare lijst op, al presenteert Interbrand zijn lijst veelal pas in oktober. Interbrand zette Toyota vorig jaar op nummer één en Tesla op positie vier.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (216)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.