Tesla Model Y in China met afstand populairste nieuwe auto
Interessante Top 10
Op de Chinese automarkt zijn talloze elektrische modellen te vinden. De absolute nummer één is dit jaar echter een auto van een Amerikaanse fabrikant. Je raadt het al: de Tesla Model Y is dit jaar tot nu toe de populairste elektrische auto van China.
De Tesla Model Y gaat in Nederland meervoudig aan de leiding. De elektrische cross-over is dit jaar toe nu toe niet alleen de populairste elektrische auto van Nederland, maar ook simpelweg de populairste nieuwe auto van ons land. Ook in Europa is de Model Y hard op weg zich aan het eind van dit jaar op de troon te nestelen. En in China? Ook daar zijn de Tesla's Model Y niet aan te slepen.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn in China 699.056 nieuwe Tesla's op kenteken gezet. Dat zijn er ruim 44 procent meer dan in diezelfde periode van vorig jaar. Tesla is daarmee zeker niet het grootste automerk in China. Die titel gaat namelijk naar BYD, dat in de eerste negen maanden van dit jaar maar liefst 1.977.687 nieuwe auto's in zijn thuisland registreerde (+67,66 procent). Daarmee heeft BYD doodleuk een marktaandeel van 11 procent in handen.
Op plek twee staat in China de Volkswagen Group. De Duitsers waren er goed voor 1.544.514 nieuwe registraties. Dat zijn er wel bijna 11 procent minder dan in diezelfde periode vorig jaar. De registratieteller van Toyota Motor Corporation - dus inclusief Lexus - staat er na de eerste drie kwartalen van 2023 op 1.397.165 stuks. Daarmee zijn de Japanners goed voor een derde plek. Op plekken vier tot en met tien staan achtereenvolgens Honda, Chery, Geely, Changan, GAC, Tesla en Haval.
Tesla Model Y
De Tesla Model Y was met 479.090 registreerde exemplaren in de eerste driekwart van dit jaar met afstand de populairste nieuwe auto van China. In de eerste drie kwartalen van vorig jaar werden er nog 308.755 gekentekend. De Tesla Model Y is dus niet alleen de populairste elektrische auto van China, maar ook de populairste nieuwe auto ongeacht het type aandrijflijn. Opvallend: maar liefs vijf van de tien auto's in de Top 10 zijn een BYD.

Er staan maar liefst 5 BYD's in de Top 10, waaronder deze interessante Seagull.
Op plek twee staat de BYD Qin, een relatief brede modelfamilie die onder meer sedans met benzinemotoren, plug-in hybride aandrijflijnen en elektrische aandrijflijnen bevat. Er zijn dit jaar al 350.544 Qins geregistreerd. De BYD Song Plus - waarvan de vernieuwde versie met een elektrische aandrijflijn als Seal U naar Nederland komt - staat met 293.775 registraties op plek drie.
Plek vier is voor de BYD Yuan Plus (290.370 stuks). Die auto ken je in Nederland als de BYD Atto 3. De ook in Nederland leverbare BYD Dolphin claimt met 260.456 registraties de vijfde plek. Op plekken zes en zeven staan twee in Nederland niet leverbare Volkswagens: de Lavida en de Sagitar. De Haval H6 en GAC Aion Y volgen op plekken acht en negen. De Top 10 wordt afgesloten door - alweer - een BYD, de Seagull. De elektrische BYD Seagull is de kleine broer van de Dolphin en zou ook voor Nederland een intressante auto kunnen zijn.
Elektrische stadskleintjes zoals de immer populaire Hongguang Mini EV van Wuling zijn in de cijfers niet meegenomen.
Merk | Model | Aantal | |
1 | Tesla | Model Y | 479.090 |
2 | BYD | Qin | 350.544 |
3 | BYD | Song Plus | 293.775 |
4 | BYD | Yuan Plus | 290.307 |
5 | BYD | Dolphin | 260.470 |
6 | Volkswagen | Lavida | 240.456 |
7 | Volkswagen | Sagitar | 199.405 |
8 | Haval | H6 | 188.029 |
9 | GAC | Aion Y | 154.590 |
10 | BYD | Seagull | 141.739 |