'Tesla Model 3 krijgt uitzonderlijk vaak nieuw setje banden'
Tesla Model Y ook
Moeten EV's nou echt zo vaak nieuwe banden krijgen? Nou, volgens de Britse tak van KwikFit in elk geval Tesla's wel. Die komen er 'buitensporig vaak' langs voor nieuw rubber.
Elektrische auto's zouden door hun hogere gewicht en vaak behoorlijke koppel sneller door banden heen gaan dan brandstofauto's. Dat is althans wel een vaak aangedragen potentieel nadeel. KwikFit bracht in het Verenigd Koninkrijk in kaart welke auto's relatief het vaakst langskomen voor een nieuw setje banden. Het resultaat bevestigt die hypothese deels. Althans, wel als het aankomt op Tesla's. De Tesla Model 3 staat bij met afstand de meeste vestigingen bovenaan als het om bandenwissels gaat.
KwikFit bracht per gebied in kaart hoeveel auto's van welk model er in de omgeving geregistreerd zijn en zette dat af tegen hoe vaak die modellen bij de lokale vestiging opduiken voor nieuwe banden. Bij maar liefst 54 vestigingen gaat de Tesla Model 3 dan aan kop. De nummer twee, de Citroën Berlingo, staat bij 24 KwikFits bovenaan. Het is niet bekend welk deel daarvan een elektrische ë-Berlingo is. Op de derde stek staat nog een Tesla; de Model Y. Die voert de lijst aan bij 16 vestigingen.
Model | Bovenaan bij aantal vestigingen |
1. Tesla Model 3 | 54 |
2. Citroën Berlingo | 24 |
3. Tesla Model Y | 16 |
4. Mercedes-Benz CLA | 9 |
5. Volvo XC40 | 7 |
Uiteraard zijn er meer factoren die bepalen hoe vaak een auto nieuwe banden nodig heeft. Zo kunnen we ons bij de Mercedes-Benz CLA er iets bij voorstellen dat het vooral met de rijstijl te maken heeft; bij de Citroën Berlingo speelt mogelijk de belading een rol. Bij de Volvo XC40 zitten overigens ongetwijfeld ook wel weer veel elektrisch aangedreven versies. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de nummer 6, de BMW 4-serie en de nummer 9, de Kia Niro.