Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
Topscores en teleurstellingen
Euro NCAP heeft een elftal automobiele nieuwkomers volledig aan duigen gereden. Natuurlijk niet zomaar. Onder meer de vernieuwde Tesla Model 3, de Dacia Bigster en de fonkelnieuwe Kia EV3 moesten het ontgelden in het kader van veiligheidsproeven.
Euro NCAP heeft een nieuwe reeks resultaten vrijgegeven van zijn meest recente veiligheidsproeven. Over het algemeen kunnen we wel weer spreken van een sterrenregen, al zijn er ook ietwat teleurstellende resultaten. We beginnen met het goede nieuws. De in 2023 vernieuwde Tesla Model 3 is beoordeeld met de maximaal haalbare score van vijf NCAP-sterren. Ook de Volkswagen Tayron, de Audi A5, Audi Q5, de plug-in hybride Toyota C-HR, de MG S5 EV en de (nog) niet in Nederland leverbare Voyah Courage keerden met die maximaal haalbare beoordeling van vijf NCAP-sterren huiswaarts.
De Kia EV3 werd met zowel vijf als vier sterren beoordeeld. Een Kia EV3 in absolute basistrim is goed voor vier NCAP-sterren. Euro NCAP gaf vijf sterren voor een Kia EV3 met een uitgebreider pakket veiligheidssystemen. Dat scoorde net even beter bij proeven met kruisend verkeer.
De Peugeot 3008, 5008 en Stellantis-neefje Opel Grandland kwamen tot vier NCAP-sterren. Hoewel dat zéker geen slechte score is, zou je teleurgesteld kunnen zijn door het feit moderne C-segment SUV's van Stellantis niet de maximale score behalen, terwijl een MG S5 EV of Voyah Courage in basistrim dat wel doen. Ook de fonkelnieuwe elektrische Renault 4 E-Tech Electric moest het met een beoordeling van vier sterren doen. De Dacia Bigster kreeg net als zijn kleinere broer eerder een rapport met daarop 'slechts' drie NCAP-sterren.
Ook twee personenautoversies van bestelauto's moesten het ontzien: de Volkswagen Transporter en de Ford Tourneo Custom. De twee aan elkaar gerelateerde bussen scoorden beide vier NCAP-sterren.
Gewicht
Euro NCAP spreekt nogmaals zijn zorgen uit over het feit dat auto's steeds zwaarder worden. Auto's zouden door hun hogere gewicht in de praktijk voor zwaarder letsel kunnen zorgen bij een ongeval. Onder meer de Audi A5 en de Volkswagen Tayron werden in de beoordeling 'gestraft' omdat ze bij een frontale aanrijding 'bovenmatig agressief' kunnen zijn voor andere auto's.