Terugblik op 2014: Skoda
Terwijl op directieniveau druk werd vergaderd over de marktpositionering van Skoda en Seat, lanceert Skoda zichzelf in 2014 als een raket de top 10 van bestverkopende merken in. Verkochten de Tsjechen in 2013 10.782 nieuwe auto's in Nederland, dit jaar staat de teller op 17.348 stuks, een stijging van ruim 60 procent! Dit zijn de cijfers tot en met november, wat er op 31 december onder de streep staat, weten we nu nog niet maar feit is dat de Skoda's in 2014 niet aan te slepen waren.
Waar heeft het merk die enorme plus in de verkoopstatistieken aan te danken? Het antwoord luidt 'de nieuwe Octavia'. Die ging als warme broodjes over de toonbank, uiteraard voor een zeer groot deel vanwege de 14 procent bijtelling voor de Greenline (77 procent van alle Skoda's wordt zakelijk gekocht!). In dat opzicht speelde versie op aardgas, de G-Tec, een rol in marge. Voor de avontuurlijk ingestelde Octavia-rijder presenteerde Skoda in februari de opgehoogde Scout.
Octavia top, Citigo en Roomster downhill
Maar waar de Octavia niet aan was te slepen afgelopen jaar, gingen de zaken voor de Citigo, Roomster en Fabia minder dan in 2013. Voor laatstgenoemde geen schande, 2014 was immers het jaar van een compleet nieuwe Fabia. In augustus kregen we 'm voor het eerst voorgeschoteld, de Combi volgde een maandje later. Deze nieuwe B-segmenter moet in 2015 in sterke mate gaan bijdragen aan de stijgende lijn die Skoda te pakken heeft, zeker als in de loop van het jaar de Greenline met 14 procent bijtelling komt..
Over 2015 gesproken: dat wordt ook het geboortejaar van de nieuwe Superb, die qua lijnenspel de nodige overeenkomsten gaat vertonen met de stijlvolle Vision C concept-car. In mei spraken we in Tsjechië met de ontwerper en konden we zelfs een rondje rijden met het studiemodel.