Terugblik: ‘Nieuwe Smart ForFour samen met Renault-Nissan’

Smart forfour Brabus
Smart forfourSmart forfourSmart forfour - interieurSmart forfourSmart forfourForFourSmart ForFour muleSmart ForFour mule2015 Smart ForFour2015 Smart ForFourSmart ForfourSmart ForfourSmart ForfourSmart ForTwo+ForFourSmart Forfour EuroNCAPKia Picanto - Smart ForfourSmart Forfour duurtesterSmart Forfour Electric DriveSmart Forfour Electric DriveSmart Forfour EQSmart Forfour EQSmart Forfour EQ

Exact tien jaar geleden werd er druk gespeculeerd over de komst van een nieuwe Smart ForFour. De eerste geruchten gingen erover dat de Smart een van de eerste resultaten zou worden van een nieuwe samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan. Tien jaar later kunnen we stellen dat we destijds op het goede spoor zaten.

Nadat Smart aan het einde van de vorige eeuw met de tweedeurs ForTwo komt, introduceert Mercedes-Benz bij zijn dochtermerk in 2004 de ruimer bemeten Forfour. Destijds klopt Smart bij Mitsubishi aan voor de ontwikkeling van de allereerste ForFour. Die vierzitter komt uiteindelijk op hetzelfde platform als de in 2003 gepresenteerde Mitsubishi Colt te staan en krijgt dezelfde MIVEC-benzinemotor onder de motorkap. Ook rolt de ForFour van precies dezelfde productieband. Nederlands trots in Born dus: de Limburgse NedCar fabriek. Smarts extra stevige en bekende stalen 'veiligheidskooi' uit de ForTwo wordt ook in de ForFour gebruikt. De 3.75 meter lange Smart is alleen geen lang leven gegund, want twee jaar later stopt de productie alweer.

Het blijft vervolgens lange tijd opvallend stil rondom de ForFour. Van de ForTwo verschijnt ondertussen een nieuwe generatie, maar over een vijfdeurs variant wordt met geen woord gerept. Tot in 2010 geruchten opdoemen via de Duitse media. Automobilwoche meldt op 6 april 2010 dat binnen enkele dagen meer bekend zou worden gemaakt over een samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan. Naast een rits nieuwe motoren voor bijvoorbeeld de A- en B-klasse en een Kangoo-achtige bestelbus voor Mercedes-Benz (later de Citan dus), zou er met Franse hulp nieuw leven in de Smart ForFour worden geblazen. Na een nieuwe Renault Twingo in 2012 duurt het echter nog eens twee jaar voordat de nieuwe Smart ForFour daadwerkelijk gepresenteerd wordt. Voor maar liefst zeventig procent zijn de Twingo en ForFour gelijk aan elkaar. Het recept is dan ook duidelijk: de vrij smalle en lange koets krijgt een korte neus, want de motor wordt in de achterbak gelegd. Een van de grootste kenmerken: de extreem korte draaicirkel. In tegenstelling tot de eerste ForTwo en Forfour lijken de auto’s zo’n 15 jaar later wél op elkaar. De koetsen en interieurs zijn identiek aan elkaar.

In tegenstelling tot de Renault krijgen de Smarts snel een volledig elektrische aandrijflijn. Nu zijn de versies op fossiele brandstoffen van de Smarts zelfs verdwenen en zijn de ForTwo en ForFour er enkel als elektrische EQ. Renault volgt deze trend uiteindelijk, want pas geleden presenteren de Fransen de Twingo Z.E.

De huidige Smart is de enige generatie die onder Renaults bewind is ontwikkeld. Daimler is vorig jaar namelijk een nieuwe samenwerking met het Chinese Geely aangegaan. Deze joint venture gaat zich over de compacte autootjes ontfermen. Over twee jaar moeten de eerste resultaten van deze samenwerking zichtbaar zijn en komen er nieuwe generaties van de ForTwo en ForFour. Deze gaan het levenslicht zien in een gloednieuwe Chinese fabriek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.