Smart forfour 1.1 passion (2006)

autoreview

Smart forfour 1.1 passion (2006)

Signalement

Uitvoeringforfour 1.1 passion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ondergewaardeerd bakkie

  • 58.000 km

Mijn Forfour heb ik sinds juli 2015 in bezit. Gekocht van een particulier in Assen met 44.000km op de klok, sindsdien rijdt hij rond in de randstad en staat er ruim 58.000 op.
Het is een Passion uitvoering, met airco, panoramadak, mistlampen voor, audiosysteem met 6 speakers + subwoofer onder de bestuurdersstoel.

De zaken die me afgelopen jaar zijn opgevallen:

Pluspunten:
- Zeer ruim, dankzij de verschuifbare achterbank zijn vier volwassenen geen probleem. De grote, vlakke kofferklep zorgt ervoor dat er grote spullen makkelijk ingeladen kunnen worden.
- Vlot, 1.1 motor lijkt op papier ondergemotoriseerd maar in de praktijk is het een erg prettig machientje. Redelijk stil, komt goed mee met het verkeer, versnellingsbak werkt prettig; valt bij het intrappen van de koppeling wel vrij snel in de toeren terug. Loopt stationair +/- 750tpm, dan zijn er wel enige vibraties voelbaar. Motor klinkt erg leuk, typisch 3-cilinder geluid i.c.m. een leuke brom uit de uitlaat. Tot nu toe 0 olieverbruik. Onderhoud is makkelijk zelf uit te voeren, bij luchtfilter, bougies en interieurfilter is makkelijk te komen. Onderdelen zijn niet duur. Oliewissel + filter met 5W40 kostte me 60 euro. Na vervanging van de bougies voelt de motor weer lekker soepel.
- Zuinig; in de winter gemiddeld 1:17 bij gecombineerd gebruik, in de zomer haal ik 1:18.5. Bovendien een grote tankinhoud (45L), vaak tanken is dus niet nodig.
- Licht (940kg), waardoor goedkoop in MRB (€25 p/m)
- Goede wegligging, weinig windstootgevoelig, lach op m'n gezicht op bochtige binnenwegen ;-) Remt daarnaast erg krachtig met vier schijfremmen. Krachtiger dan onze andere auto, een Clio uit 2015 die aan de achterzijde trommels heeft.
- Goede audio
- Stevige stoelen met redelijke zijdelingse steun, voor mij een must, heb een slechte rug.
- Opvallend, modern design

Minpunten:
- Besturing is vaag in de middenstand, daarbij mist het 'self-centering' effect ondanks opnieuw uitlijnen, dit is een producteigenschap waar alle Forfours (en Colts?) last van hebben. Kleine correcties nodig op de snelweg.
- Veel gebruik van plexiglas: voorste deel panoramadak, achterste zijruitjes, deze hebben veel last van kleine haarscheurtjes: niet erg, wel lelijk.
- Verlichting is niet goed, na xenon inbouw is het acceptabel maar zeker niet top.
- Deuren gaan soms lastig open, het binnenwerk is gelukkig makkelijk te bereiken met klepjes aan de binnenzijde van de deur. Met wat siliconenspray is het dan weer goed gangbaar te maken,
- Corrosie velgen, heb ik op laten lossen door de velgen opnieuw te laten schuren en te spuiten (€80). T.z.t. velgen opnieuw laten poedercoaten voor een mooier resultaat.

Ander probleempje is dat de interieurverlichting niet werkt bij het openen/ontgrendelen van de deur. Werkt wel zodra de verlichting handmatig wordt ingeschakeld. Ligt niet aan de deursensor, want hij begint te piepen zodra je met ingeschakeld dimlicht de deur opent. Heb hier ook niet heel veel last van, dus laat dit voorlopig zoals het is.

De Forfour rijdt en voelt als een Japanse auto met wat Duitse invloeden. Tot nu toe ben ik er erg blij mee, met name op kostenaspect is het een erg prettige auto, maar op alle andere vlakken is het ook zeker een ondergewaardeerd model. Kan hem aan iedereen aanraden.


4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens