Te koop: Porsche 959 'Vorserie'

Te koop: Porsche 959 'Vorserie'
Porsche heeft door de jaren heen heel wat bijzondere auto's gemaakt, maar deze onderscheidt zich op twee manieren: de 959 'Vorserie' is een zeer zeldzame uitvoering van een waanzinnige supercar. En hij zal spoedig van eigenaar verwisselen. Wordt 'ie van jou?

Bijna dertig jaar geleden verscheen deze geweldenaar uit Zuffenhausen op de markt. Eigenlijk bedoeld als Groep B-auto werd het model voor het eerst al getoond tijdens de autoshow van Frankfurt in 1983. Dat deze autosportklasse al op zijn retour was toen de productie van de 959 eenmaal in gang werd gezet, mocht de pret niet deren – het bleek een geduchte rivaal voor onder meer Ferrari's F40.
Maar waar Ferrari's icoon van de late jaren tachtig vooral spartaans en 'puur' was, had Porsche de 959 voorzien van een karrenvracht aan technisch vernuft. De platte 2,8-liter zescilinder leverde mede dankzij twee turbo's en elektronische brandstofinspuiting zo'n 450 pk bij 6.500 toeren per minuut. Vierwielaandrijving en in hoogte verstelbare ophanging zorgden ervoor dat al dat vermogen goed en wel op de weg kwam. Later zou aandrijving op alle vier de wielen een waardevol middel blijken om de 911 met succes te blijven voeren - met dank aan de 959, dus!

Kikkeroog
Ondanks het einde van Groep B, waardoor de 959 zich nooit als rallyauto kon bewijzen, werden de tweehonderd voor homologatie noodzakelijke exemplaren toch gebouwd. Om de auto aantrekkelijker te maken, verscheen de 959 in twee uitvoeringen: de Komfort, met airco, leren zetels en andere accessoires, en de lichtere en minder luxe Sport. De auto bleek zo'n succes in zijn segment, dat er uiteindelijk ruim driehonderd exemplaren werden gebouwd om aan de grote vraag te kunnen voldoen.
Het exemplaar dat je op deze afbeeldingen ziet, maakt deel uit van de 21 pre-productiemodellen. De meest opvallende feature wordt zonder meer gevormd door de twee extra, kikkeroogachtige koplampen, die echter wel een fabrieksoptie waren. De auto deed tot 1989 dienst als demonstratie-exemplaar, waarna hij volledig herbouwd werd in Komfort-trim. Na in het bezit van twee privé-eigenaren te zijn geweest, kan hij nu de jouwe zijn. Tenminste, als je een slordige half miljoen euro over hebt, want dat is ruwweg wat RM Auctions verwacht op te halen.