AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Dzire onder het mes

Sedanversie Swift krijgt nieuwe snuit

Suzuki Dzire facelift
Suzuki Dzire facelift
Suzuki Dzire facelift
Suzuki Dzire facelift
Suzuki Dzire facelift
Suzuki Swift Dzire
Suzuki DZire

In Nederland kun je de Swift alleen als vijfdeurs hatchback krijgen, maar in onder meer India kun je bij de lokale Suzuki-dealer gewoon aankloppen voor een sedanversie. Die auto heet Dzire en is nu subtiel bijgewerkt.

Nadat de tweede generatie Swift van de Nederlandse markt verdween, was het voor de Nederlandse consument niet meer mogelijk om een Swift Sedan voor de deur te zetten. Maruti Suzuki, de Indiase afdeling van Suzuki, produceerde van de twee volgende generaties Swift wél gewoon sedans, de Swift Dzire (foto's 8 en 9), maar weigerde die op de boot naar Europa te zetten. In 2017 werd de huidige en nu simpelweg Dzire gedoopte sedan op basis van de actuele Swift gepresenteerd. Na drie jaar is het model toe aan een opfrisbeurt.

Suzuki Swift Dzire

De eerste Swift Dzire (die hier vol enthousiasme op een hek afstevent)

Ingrijpend zijn de wijzigingen die Maruti Suzuki doorvoert niet, maar toch is het interessant om een digitaal rondje om de gewijzigde Dzire te wandelen. De herziene sedan is te herkennen aan zijn gewijzigde grille, een hexagonaal exemplaar die nu een geheel vormt met de opening die zich onderin de voorbumper bevindt. In die bumper zien we verder een andere chroomstrip, een exemplaar dat zich nu min of meer om de mistlamp heen vormt.

Pre-facelift Dzire

Naar aanpassingen aan de achterzijde kun je lang zoeken, die zijn er namelijk niet. In het interieur plakt Suzuki voortaan nieuwe, lichter gekleurde kunststof strips die voor hout moeten doorgaan en in de middenconsole krijgt een vers infotainmentsysteem een plekje. Het 4,2-inch display dat zich tussen de klokken in het instrumentarium bevindt, toont vanaf nu kleuren. Suzuki breidt de standaarduitrusting uit met stabiliteitscontrole en Hill Hold Control en voor het eerst is de Dzire optioneel ook met cruisecontrol leverbaar. Opvallend is dat het dashboard van de Dzire compleet afwijkt van zijn  hatchbackbroer, zo vind je in de Dzire bijvoorbeeld geen ronde ventilatieroosters.

Op de motorenlijst zet Suzuki een 90 pk en 113 Nm sterke 1.2 die de vorige 1.2 van 83 pk vervangt. Waar de Indiase klant tot voor kort nog een 75 pk 1.3 dieselmotor kon bestellen, keert de zelfontsteker na de facelift niet meer terug. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde vijfbak of via een gerobotiseerde handbak.

De Dzire meet bijna vier meter in de lengte en is daarmee zo'n tien centimeter langer dan zijn voorganger. De bagageruimte heeft een inhoud van 376 liter. Ook deze gefacelifte Dzire komt niet naar Nederland. In 2019 gingen in India 15.286 exemplaren over de toonbank. Daarmee staat de auto op plek drie in de Indiase verkoopstatistieken. De sedan moest slechts de Alto (plek 2) én de Baleno (plek één) voor zich dulden.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren