Supershowroom: Volkswagen Passat

Drieënveertig jaar oostenwind

Volkswagen Passat supershowroom
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat
Sinds jaar en dag heeft Volkswagen met de Passat een succesvolle D-segmenter in het gamma. De huidige generatie verscheen twee jaar geleden. 43 jaar geleden maakte de wereld kennis met de eerste Passat.

Volkswagen Passat B1 (1973)
In 1973 kwam de eerste Passat op de markt. In tegenstelling tot wat we inmiddels al jaren gewend zijn van de Passat, was de auto er - naast de variant - alleen als hatchback. Het gloednieuwe model werd vernoemd naar een bekende wind, zoals ook de Scirocco en de Jetta (jetstream/straalstroom). De Passat werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro en deelde zijn basis met de eerder geïntroduceerde Audi 80, die er wél als sedan was. In 1978 werd de auto grondig gefacelift, waarmee de hoekigere vormen van de jaren 80 in beeld kwamen.

Volkswagen Passat B2 (1980)
Voor de tweede generatie Passat koos Volkswagen wederom voor een fastback-achtige vorm. Onder de kap was vooral de komst van een vijfcilinder bijzonder. In de eerste Passat GT lepelde Volkswagen een 136 pk sterke versie die voor zijn tijd met een topsnelheid van 198 km/h en een 0-100 km/h-tijd van 9,5 seconden vrij rap was. Vanaf 1985 kreeg de Passat onder zijn naam ook een sedanversie. Voorheen heette die de Santana.

Volkswagen Passat B3 (1988)
Bij de derde generatie werd er een streep gezet door de fastback-genen van de Passat. Überhaupt gooide de B3 het qua ontwerp over een andere boeg. Geheel volgens Volkswagens nieuwe familiegezicht en getekend door een Duitser, in plaats van de Italianen die de eerdere Passats op papier zetten. De derde Passat deed het qua verkoop beduidend beter dan zijn voorganger. De meest spectaculaire uitvoeringen waren die met de 2.8 VR6-motor en de befaamde G60. Die laatste had ook vierwielaandrijving.

Volkswagen Passat B4 (1993)
De wisseling van de wacht tussen de B3 en B4 is er eentje die we vaker zien bij Volkswagen. Er wordt gesproken van een nieuwe generatie, hoewel in de basis de B4 bijna identiek was aan de B3. Qua uiterlijk was er ook sprake van een stevige evolutie, waarbij vooral de terugkeer van een grille in het oog sprong. De VR6 keerde terug, met ook een 2,9-liter versie die alle vier de wielen aandreef.

Volkswagen Passat B5 (1996)
Midden jaren 90 besloot Volkswagen over te gaan op wat rondere vormgeving. De volledig nieuw getekende vijfde generatie van de Passat was daarop geen uitzondering. Voor de derde keer was Herbert Schäfer verantwoordelijk voor het ontwerp van de middenklasser. Halverwege de levensloop van de B5 werd de auto grondig gefacelift. De meer gestroomlijnde neus en gewijzigde achterlichten moesten de auto rijp maken voor de eerste helft van het nieuwe decennium. Met succes, want de Passat B5 zette verkooprecords in Nederland die tot op de dag van vandaag staan. De Passat kreeg na de facelift een wel heel overdadige topversie; de 275 pk sterke W8 4Motion. Inderdaad, een Passat met een achtpitter!

Volkswagen Passat B6 (2005)
Voor de zesde generatie Passat deed Volkswagen een greep in de eigen schappen. In tegenstelling tot de Audi-basis van de vorige Passat, ging het bij de B6 om een verlengd platform van de Golf V. Het meest opvallende aspect van het nieuwe ontwerp was misschien wel de grote chromen grille die Volkswagen op vrijwel het hele gamma voerde. Voor het eerst sinds de B3 kwam er een nieuwe carrosserievariant bij: de CC, een vierdeurscoupé op basis van de Passat. De topversie van de zesde Passat was de R36, met een 300 pk sterke V6 in het vooronder.

Volkswagen Passat B7 (2010)
Net als het geval was bij de B4, was ook de B7 eerder een grondige doorontwikkeling van zijn voorganger. De auto kreeg wat strakkere en behoudendere lijnen dan de B7, waarmee de Passat tegelijk een wat anoniemer uiterlijk kreeg. Wederom deed de 300 pk sterke V6 dienst in de sterkste Passat, nu zonder R36-badge. Verder ontkoppelde Volkswagen de CC van de naam Passat, hoewel de nieuwe CC in de basis nog wel een Passat is. Een opvolger van de CC staat in de startblokken en gaat Arteon heten.

Volkswagen Passat B8 (2014)
Misschien vraag je je af waar de tijd blijft, als we zeggen dat het alweer tweeënhalf jaar geleden is dat Volkswagen het doek van de huidige, achtste generatie van de Passat trok. Waar de vorige Passat toch wat aan de brave kant was, heeft Volkswagen met de huidige Passat een wat opvallendere auto neer proberen te zetten. In het kader van downsizing is de zescilinder inmiddels verleden tijd in de Passat. Het gaat niet groter dan de, overigens prima bedeelde, 2,0-liter TSI 4Motion met 280 pk. Veel belangrijker zijn natuurlijk de kleine diesels én de plug-inversie met de naam GTE, die dankzij een bijtellingspercentage van 15 procent dit jaar nog op de warme belangstelling van de zakelijke rijder mag rekenen.


Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.