Supershowroom: Mercedes-Benz C-klasse
'Baby-Benz' wordt groots
190, W201 (1982)
Dat de 190 het kleine broertje van de beroemde W124 was, was bij de eerste aanblik duidelijk. De auto kreeg een evenzo strakke en vierkante koets mee, al zorgden de rechthoekige achterlichtblokken én natuurlijk het formaat toch voor het nodige onderscheid. Tot een aantal jaar geleden was de 190, zeker in dieselvariant 190d, een auto die nog regelmatig op de Nederlandse wegen te zien was. Behalve de klassiekervrijstelling voor de mrb droeg Mercedes' spreekwoordelijke onverwoestbaarheid daaraan bij, want deze Baby-Benz is een echte 'tank' van de oude stempel. Meer tot de verbeelding sprekende versies waren er in de vorm van de 2.3-16 én de inmiddels onbetaalbare en bijzonder exclusieve Evo-modellen. Ook zonder AMG kon je het bouwen van snelle, hebzucht opwekkende varianten dus wel aan Mercedes overlaten.
C-klasse W202 (1994)
In 1993, elf jaar na de introductie van de 190, trok Mercedes het doek van de eerste C-klasse. Ondanks de introductie van de nieuwe naamvoering was de auto opnieuw vrij conservatief vormgegeven. Ook dit model was direct herkenbaar als een echte Mercedes. Als de herkenbare vorm van de carrosserie je daar niet van overtuigde, deden eigenwijze details als de enkele ruitenwisser, de ster óp de motorkap en de geribbelde achterlichten dat wel. Deze auto nam gedurende zijn leven langzaam afscheid van de oude, weinig vermogende en in veel gevallen zelfs turboloze diesels. In 1997 deed de CDI voor het eerst z'n intrede. Ook AMG kwam bij deze generatie om de hoek kijken, en bracht meteen maar twee versies uit. De C36 amg kreeg een zes-in-lijn met 284 pk mee, de C 43 beschikte zelfs over een heuse V8. Nog een noviteit ten opzichte van de 190 was de introductie van een stationwagenversie, die met name in Europa veel kopers wist te vinden.
C-klasse W203 (2000)
De tweede C-klasse, die onder liefhebbers als 'W203' te boek staat, liet de vierkante vormen van de190 nóg verder achter zich dan z'n voorganger. Denk echter niet dat hij daarmee een vreemde eend in de Mercedes-bijt was: meer dan ooit was de C in 2000 een kleine versie van de S-klasse. Naast stationwagenvariant Combi presenteerde Mercedes de Sportcoupé. Die wat opmerkelijke carrosserievariant opereerde overduidelijk in het vaarwater van BMW's al even opmerkelijke 3-serie Compact, en fungeerde als een sportiever, maar ook goedkoper alternatief voor de C-klasse sedan. Hoewel deze C-klasse technisch nog steeds als betrouwbaar te boek staat, liet de carrosserie het afweten. Deze C was, net als veel andere Mercedes-modellen uit deze tijd, erg roestgevoelig. De meest opmerkelijke motorvariant van de tweede C-klasse was zonder twijfel de C 30 CDI AMG, de eerste en vooralsnog enige diesel met het AMG-label. Ook het feit dat reguliere benzinemodellen een compressor kregen aangemeten, mag niet onopgemerkt voorbijgaan.
C-klasse W204 (2007)
De vorige C-klasse had veel meer een eigen gezicht dan het model dat 'm voorging. De sterk geaccentueerde wielkasten waren in een iets andere vorm ook op de S-klasse te vinden, maar de vele strakke lijnen zijn typerend voor de meest compacte sedan. Dit model was de eerste auto waarbij Mercedes de keuze bood tussen de bekende grille met veel chroom en de ster óp de neus, of een meer sportief georienteerd exemplaar met een groot logo ín de grille. Wie voor een sportieve Avantgarde-uitvoering koos kreeg die laatste, de chique Eleganceversie kreeg het traditionele exemplaar. De Sportcoupé overleefde de modelwissel, maar kwam wel zwaar gehavend uit de strijd. Voorzien van een W204-neus en een opmerkelijke achterzijde moest de auto - nu in Brazilië gebouwd - het nog even volhouden onder de naam CLC-klasse. Behalve die auto, de sedan en Estate kwam er voor het eerst een échte coupéversie, al verscheen die pas na de facelift van 2011. De C63 AMG van deze generatie is een sportief klapstuk waar veel liefhebbers nog altijd warm voor lopen. Z'n 6,2-liter V8 was uitzonderlijk krachtig, maar trok vooral aandacht met z'n geluid.
C-klasse W205 (2014)
De huidige C-klasse verscheen in 2014 en was de tweede van de drie volgens velen nagenoeg identieke sedans in de huidige Mercedes-lineup. De S-klasse verscheen een jaar eerder en diende inderdaad overduidelijk weer als voorbeeld voor de 'C'. De uitstraling wordt opnieuw sterk beïnvloed door de gekozen uitvoering, want ook nu biedt Mercedes sterk van elkaar verschillende 'frontjes' aan. De meest vernieuwende aandrijflijn was die van de plug-in hybride C350e. Dankzij de bijtellingsregels wist die auto in ons land veel klanten te trekken en zijn C-klasses met een geel kenteken vaak voorzien van een laadklepje onder het rechter achterlicht. De W205 valt op door z'n fraai afgewerkte en dito vormgegeven interieur, dat zich daarmee duidelijk weet te onderscheiden van de bepaald niet slechte concurrentie. Het aantal modelvarianten werd bij deze W205 opnieuw uitgebreid, want naast de coupé is er nu voor het eerst ook een cabrioletvariant. De tweedeurs versies vervangen de CLK. Onderhuids treffen we een reeks moderne motoren aan, waarvan de toppers in de line-up gevormd worden door maar liefst twee AMG-varianten. De 43 AMG is met 367 pk al niet voor de poes, de 63 is met 476 stuks een waar beest. Niet genoeg? Ga dan voor de S-variant, die een bijna buitenaardse 510 pk op de wielen zet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 CDI Prestige+volleder+navigatie+stoel-verw+elek-Klep = TOP AANBIEDING
- 2015
- 244.886 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Ambition Avantgarde Trekhaak Stoelverwarming Navigatie Automaat
- 2014
- 132.142 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Ambition | Autm | Navi | Clima | Cruise |
- 2014
- 162.305 km