Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Supershowroom: Honda Accord

40 jaar: feest met bitter afscheid

67
Supershowroom: Honda Accord
Supershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda AccordSupershowroom: Honda Accord
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
3 juli 2016 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Honda Accord bestaat dit jaar veertig jaar. Want ja, hij bestaat nog, maar niet meer hier. Alsnog reden voor een feestje! Om de jarige in het zonnetje te zetten wijden we de Supershowroom van deze week aan de Accord.

Eerste generatie (1976-1981)
In navolging van de succesvolle eerste generatie van de Civic introduceerde Honda in 1976 de hoger geplaatste Accord. Eerst was de auto er als hatchback en kort daarna introduceerde Honda ook een sedanversie. De CVCC-motor, die zorgde voor een gunstig verbruik en daardoor bijdroeg aan de populariteit van de Civic, werd ook in de Accord gebruikt. Met succes, want de eerste Accord verliet (ook in Nederland) in grote getale de showroom.

Tweede generatie (1981-1985)
Waar de Civic nog een paar jaar bleef voortborduren op jaren '70 vormen, werd de Accord al in 1981 helemaal opnieuw getekend. De tweede generatie was er wederom als hatchback en sedan. In Japan werd deze Accord ook als de luxer uitgevoerde Vigor verkocht, bij het meer op luxe en sportiviteit gerichte Honda Verno-dealernetwerk. Bij een lichte facelift in 1983 kwamen er nieuwe twaalfkleppers bechikbaar onder de kap. Dit zorgde voor een tijdelijke stijging in de verkoopaantallen, maar in 1985 stond er weer een opvolger klaar.

Derde generatie (1985-1989)
Bij de derde generatie veranderde er het één en ander grondig voor de Accord. Zo kreeg de driedeurs hatchback een eigen naam; de AeroDeck. Die toevoeging sloeg op de bijzondere achterruit, die een stuk over het dak doorliep. De AeroDeck had bovendien heuse klapkoplampen. Dat had de sedanversie buiten Europa ook, maar hier had deze gewoon reguliere koplampen. In het eerste vollledige verkoopjaar, 1986, noteerde Honda een nooit meer geëvenaard verkoopsucces voor de Accord: 4.832 stuks werden er verkocht.

Vierde generatie (1989-1993)
Bij de vierde generatie ging Honda voor een stevige evolutie van het ontwerp. Er was uiteraard weer een sedan en ook de naam AeroDeck kwam terug. Dit was echter geen driedeurs hatchback meer, maar een vijfdeurs stationwagen. Een coupéversie was er wel, maar ging aan ons voorbij. Na twee jaar, In 1991, werd de auto al licht gefacelift. Weer twee jaar later viel het doek.

Vijfde generatie (1993-1998)
Na vier generaties 'wereld-Accords' verscheen in 1993 een speciale Europese versie die wezenlijk anders was dan de Japanse en Noord-Amerikaanse versie. Op basis van deze generatie, die zij-aan-zij met Rover werd ontwikkeld, bouwde Rover de 600-serie. De auto's liepen in het Engelse Swindon van de band. De AeroDeck en Coupé die hier werden geleverd, waren afgeleid van de Amerikaanse Accord.

Zesde generatie (1998-2003)
Tegen het einde van de jaren '90 verscheen alweer de zesde generatie van de Accord. Deze kreeg wat grotere koplampen en de karakteristieke brede achterlichten maakten plaats voor smallere exemplaren. Een stationwagen bleef uit en de Coupé was wederom afgeleid van de Amerikaanse Accord. Hoewel deze generatie wat braver oogde, was er wel een heuse Accord Type-R leverbaar. Deze was met z'n 212 pk sterke 2.2 goed voor een 0-100-sprintje in 7,2 seconden.

Zevende generatie (2003-2008)
Voor de zevende generatie koos Honda voor een scherpere uitstraling. De ronde vormen van de jaren '90 die nog in de zesde generatie zichtbaar waren, maakten plaats voor strakkere lijnen. Naast de sedan was er nu wél weer een stationwagen, niet langer op basis van de Amerikaanse Accord. Deze - die je trouwens kunt winnen - kreeg nu de aanduiding 'Tourer' in plaats van AeroDeck. De productie van de Accord vond vanaf deze generatie weer plaats in Japan, want de Europese en Japanse Accord werden weer één.

Achtste generatie (2008-2015)
De laatste generatie bleek in Nederland ook echt dé laatste generatie te worden. De achtste Accord borduurde qua vormgeving duidelijk voort op zijn voorganger. Er was weer een sedan en een Tourer, maar het mocht hier niet meer baten. In het meest succesvolle jaar verkocht Honda er hier 321 en in de vier jaar na de facelift in 2011 nog 164 stuks. Daarom besloot Honda er voor Europa de stekker uitgetrokken. Eén van de oorzaken was de ongunstige prijs, door de dure Japanse Yen. Voorlopig blijft het dus even bij dit rijtje.

  • Houd me op de hoogte over de Honda Accord
Honda Honda Accord

Uitgelicht aanbod

    Honda Accord 2.0i Elegance Limited Edition Automaat Cruise LMV

    Honda Accord 2.0i Elegance Limited Edition Automaat Cruise LMV

    • 2010
    • 148.065 km

    € 10.499

    Honda Accord Tourer 2.0i EXECUTIVE | NL AUTO | ZEER COMPLEET

    Honda Accord Tourer 2.0i EXECUTIVE | NL AUTO | ZEER COMPLEET

    • 2009
    • 208.100 km

    € 7.950

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive / Leer / Xenon / Navigatie / N.A.P.

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive / Leer / Xenon / Navigatie / N.A.P.

    • 2010
    • 170.244 km

    € 11.950

Meer Honda Accord occasions

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Accord specificaties
  • Honda Accord occasions
  • Honda Accord video's
Advies en informatie
  • Honda Accord tests
  • Honda Accord gebruikersreviews
  • Honda Accord index
PREMIUM
Subaru Legacy (2002) - Honda Accord (2000)

Subaru Legacy (2002) - Honda Accord (2000)

Nog niet eens zo heel lang geleden was er keuze uit een ruim assortiment Japanse zakensedans,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    3
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

    8
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord (2009)

    Honda Accord (2009)

    3
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special Edition (2010)

    Honda Accord Tourer 2.0i Elegance Special...

    3
    • 22 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2007)

    5
    • 4 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    Honda Accord 2.2i VTEC (1998)

    5
    • 27 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    Honda Accord 2.0i Sport (2008)

    10
    • 3 maart 2021
meer reviews
Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda’s komen meer dan eens ijzersterk voor de dag in onze Klokje Rond-keuringen. Voorafgaand...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord nu al vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda Accord nu al vanuit alle hoeken

    42
    • 13 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Deze Honda Accord heeft een neus met een verhaal

    Deze Honda Accord heeft een neus met een...

    14
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het Wild

    Honda Accord Wagon SiR (1999) - In het...

    19
    • 9 maart 2022
  • Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

    Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km -...

    • 3 januari 2022
  • Nieuws
    In het Wild: Honda Accord (2001)

    In het Wild: Honda Accord (2001)

    41
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Honda Accord krijgt update voor 2021

    Honda Accord krijgt update voor 2021

    30
    • 12 oktober 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Honda Jazz als sportieve en sterkere RS

    Honda Jazz als sportieve en sterkere RS

    19
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    50 jaar Honda Civic op Concours d’Elegance Paleis Soestdijk

    50 jaar Honda Civic op Concours d’Elegance...

    17
    • 4 augustus 2022
  • Autosport
    Honda bevestigt F1-ondersteuning Red Bull tot 2026

    Honda bevestigt F1-ondersteuning Red Bull...

    2
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Honda Civic CRX (1991) - Liefhebber Gezocht

    Honda Civic CRX (1991) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Honda Civic e:HEV - Back to Basics

    Honda Civic e:HEV - Back to Basics

    53
    • 30 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R: de sterkste ooit

    Nieuwe Honda Civic Type-R: de sterkste...

    109
    • 21 juli 2022
  • Nieuws
    Nóg een nieuwe Honda HR-V die geen HR-V is: orde in de chaos

    Nóg een nieuwe Honda HR-V die geen HR-V...

    17
    • 15 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden