Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2003)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.4i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

lang verhaal, handig voor wie aanschaf overweegt

  • 260.000 km

Na 11 jaar heeft mijn Honda Accord het in maart 2022 op dramatisch wijze begeven. Op weg naar wintersport in Duitsland, in de file, zon stond laag/recht in het gezicht waardoor dashboard nauwelijks te lezen was, we roken brand, dachten dat het van buiten kwam..... Opeens ging de VSA-melding branden, direct vanuit de file in de kant gezet en motor was inmiddels fors gaan roken; ernstig oververhit. Na 2 uur wachten weggesleept door ADAC. Duitse garage zei 'is niet meer te redden' ik geloofde dat niet, heb 'm naar Nl laten brengen. Maar ook eigen garage kwam met een revisie-expert tot de conclusie: blok is niet meer te maken. Tweedehands blok erin leggen: deze motoren blijken duur (vermoedelijk populair bij tuners, en dat snap ik). De oorzaak van de oververhitting is nog steeds niet bekend, auto werd nl zo goed als mogelijk onderhouden (op één dingetje na; de katalysator).

Dus let op: ook een Honda is niet onfeilbaar en oververhitting kan gebeuren, ook bij goed onderhoud. En bij lage zon zie je geen lichtjes op dashboard.

Even terugkijkend, wat is er fijn aan deze auto:
-een sloom rijdende bak bij een lichte voet, verandert bij een zware voet in een hoogtoerig kanon. Even veel lawaai maar de motor loopt zijdezacht, de stuurreacties zijn pas op hoge snelheid prettig en niet meer sloom.
-een koning op de Autobahn zou je denken, maar.... vanaf 150 km/u is er (te)veel lawaai want de geluidsisolatie is matig. Je hoort de wind en bandengeluid erg hard, vooral bij de mindere wegen in Dld.
-Enorme achterbak, ideaal op vakanties. En bij de Ikea is het echt genieten. Je schuift hele bedden en kasten van 3 meter lengte zo de auto in, over de platgelegde stoelen heen, en zie de bestuurders van hoge dure wagens met grote wielen worstelen en vloeken als ze merken dat daar geen grote items in passen.
-Origineel, als we eenzelfde bak tegenkomen kan je zwaaien. En sinds het succes van Max Verstappen geloven kinderen toch nog een beetje dat die auto tof is.

Over de betrouwbaarheid:
-motor en basis -onderdelen (behalve accu en achterklep) hebben altijd perfect gewerkt, zo goed dat ik ging denken dat het apparaat eeuwig leven had.. niet dus.
-hinderlijk probleem dat elk jaar of elk half jaar opspeelde: de elektronische achterklep. Deze kan niet mechanisch, alleen elektrisch openen, eens in de 3 jaar zat de klep muurvast en moest ik het door de garage laten openen. Oorzaak is meestal: draadbreuken in de kabelboom in de arm van de klep. Heeft mijn garage meerdere keren hersteld.
-accu / startproblemen bij koud weer. Volgens mij garage is de accu die in deze auto past iets te zwak voor de 2.4 motor, bij koud weer en langere tijd stilstaan startte dit ding vaak niet. Ook als de accu redelijk nieuw was 2 a 3 jaar.
-tegenvaller a): de airco ging stuk bij ongeveer 170.000 km. Nieuwe airco plaatsen was zo duur bij Honda dealer dat ik naar ene kleine onafhankelijke garage ben overgestapt.
-tegenvaller b): rubbers van de draagarmen moesten vernieuwd worden bij ongeveer 220.000 km, de rubbers los waren niet te vervangen dus volledig nieuwe draagarmen.

Remblokken en remschijven vervangen: dat moest ongeveer elke 2 jaar. Soms ook remzuiger, heeft ook zeker 2 keer vastgezeten met een versleten blok/schijf tot gevolg.

Kortom, zo'n 2.4 Accord Tourer is een wat dorstig en (toch wel) onderhoudsbehoeftige bak, die op de snelweg pas tot leven komt. Maar 200 km/u rijden doe je eigenlijk nooit en het lawaai is dan enorm. De VTEC kickdown blijft wel een groot plezier. En 11 jaar geleden kon je ze met ongeveer 100.000 op de teller voor minder dan 7.000 euro importeren...
Gezien de benzineprijs zou ik nu 10 x nadenken voordat je aan een 2.4 begint, deze rijdt 1 op 10 gemiddeld. De 2.0 is wat normaler in verbruik schat ik. En bij een handgeschakelde heb je wellicht minder slijtage van de remblokken.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens