Subaru WRX nog een tandje harder
TR-toevoeging zonder vleugel
Subaru maakt zijn momenteel sportiefste model een tandje sportiever. De van nature al bepaald niet laffe Subaru WRX is er nu namelijk ook als nog scherpere WRX TR. Die Subaru WRX TR is nu aan de wereld voorgesteld.
Een van de leukste Subaru's die het merk in het aanbod heeft voor wie van een stevig potje sturen houdt, is de WRX. De Subaru WRX is in Nederland niet leverbaar en dat gemis wordt met de komst van deze TR-versie misschien wel nog groter. De WRX, een sinds zijn huidige generatie altijd met cross-elementen overladen sportieve sedan, krijgt in de vorm van de Subaru WRX TR namelijk een extra sportieve versie. Meer vermogen heeft die overigens niet. Net als de WRX heeft de WRX TR namelijk een 275 pk en 350 Nm sterke 2.4 boxermotor met turbo. Op termijn komt er mogelijk een extra potente WRX STI, waar de heren en dames van Subaru Tecnica International zich mee hebben bemoeid. Tot die tijd is de WRX TR de 'hardste' WRX.
Als TR krijgt de Subaru WRX TR extra potente Brembo-remmerij en ook het onderstel is aangescherpt. Subaru geeft de WRX TR namelijk stijvere veren en anders afgestelde dempers. De stuurinrichting is directer dan die van de TR-loze WRX en de nieuwe variant staat standaard op 19-inch wielen, waar Subaru Bridgestone Potenza S007-rubber omheen heeft gevouwen. Subaru trekt het glazen dakje uit de WRX TR om gewicht te besparen en geeft de WRX TR standaard Recaro-sportstoelen. De WRX TR heeft altijd een handgeschakelde zesbak. De reguliere WRX is er ook met automaat.
De WRX TR lekte eerder het internet op mét een grote achtervleugel. Die krijgt de WRX TR afhankelijk van de markt waarin hij wordt geleverd. In de Verenigde Staten – waar hij vooralsnog enkel is gepresenteerd – moet de auto het echter zonder de grote achterspoiler doen. Helaas komt de WRX niet naar Nederland en deze TR-versie hoef je hier ook niet te verwachten.