Subaru: Meer EV's op Toyota-basis, maar ook eigen

Elektrische uitbreiding

Subaru Solterra
Subaru SolterraSubaru SolterraSubaru SolterraSubaru SolterraSubaru SolterraSubaru SolterraBack to Basics Subaru SolterraSubaru Solterra Back to basicsSubaru R1e

De Subaru Solterra is de eerste elektrische auto van het merk, maar zeker niet de laatste. Ook is het niet de laatste elektrische Subaru op basis van een elektrische Toyota. Dat zegt Daisuke Ono - Project General Manager van de Solterra - in gesprek met AutoWeek.

Eind 2021 maakte autoland kennis met de eerste volledig elektrische Subaru ooit: de Solterra. Althans, het eerste échte elektrische productiemodel van het merk. Tussen 2005 en 2008 produceerde Subaru immers een veertigtal prototypes van een elektrische Kei-car: de R1e (foto 10) op basis van de R1. In serieproductie is dat kleintje nooit gegaan. De Subaru Solterra is de tweelingbroer van de elektrische Toyota bZ4X en hoewel de Solterra op een handjevol technische en uiterlijke details afwijkt van zijn Toyota-broer, deelt de Subaru zowel zijn platform als carrosserie met de bZ4X. Het zal niet de laatste elektrische Subaru op basis van een Toyota zijn, zo zegt Project General Manager van de Solterra Daisuko Ono in gesprek met AutoWeek.

Daisuke Ono - Subaru

Daisuke Ono (links), General Project Manager van de Subaru Solterra.

Volgens Daisuke Ono komt Subaru de komende jaren met meer elektrische auto's die gebaseerd zijn op een Toyota. Het is dus aannemelijk dat er op basis van de nieuwe elektrische SUV van Toyota die een stapje onder de bZ4X komt te staan en waarschijnlijk bZ3X gaat heten ook een Subaru-versie komt. Net als de Solterra zijn techniek en koets met de bZ4X deelt, verwachten we dat Subaru's 'bZ3X' op dezelfde wijze op zijn Toyota-broer lijkt. Maar het blijft niet daarbij.

Daisuke Ono zegt tegen AutoWeek dat Subaru 'uiteindelijk ook meer eigen' elektrische auto's gaat voeren, zonder daar verdere uitleg over te geven. Het lijkt kostentechnisch niet aannemelijk dat die modellen een technische basis krijgen die niets met een Toyota-platform te maken hebben, al is niets onmogelijk. Toyota heeft een belang van ruim 20 procent in Subaru en dicteert dus niet wat dat merk al dan niet zelf ontwikkelt. Mogelijk betekent 'meer eigen' in dit geval dat er elektrische Subaru's komen die weliswaar op een door Toyota gebruikt EV-platform staan, maar die niet per definitie hun koets daarmee delen.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.