AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Subaru Impreza Carbon: kuur van koolstofvezel
33
Op de 41e Tokio Motor Show in Japan staat Subaru met de Impreza WRX STI Carbon.
Carbon verwijst naar het dak van de sportwagen – juist, dat is van koolstofvezel gemaakt.
Met de koolstofvezelkuur die de op de Toyko Motor Show getoonde Impreza Carbon heeft ondergaan, is de auto lichter geworden en ligt het zwaartepunt lager. Dat moet de wegligging ten goede moet komen. Het interieur is niet versierd met het gewichtbesparende materiaal. In plaats daarvan heeft Subaru de lappen suède uit de kast getrokken. Zowel de Recaro sportstoelen als het dashboard zijn met het spul bekleed.
Misschien nog wel opvallender dan het zwarte dak en de suède tierelantijntjes, is de automaat. Deze Impreza is niet voorzien van een handbak maar van een 5-traps automaat. Dat is voor Japan overigens geen primeur, daar kennen ze sinds begin 2009 de Impreza A-line, die dezelfde automaat heeft. Op die uitvoering is de Carbon gebaseerd. De 2,5-liter boxer levert daarin net als in de gewone WRX STI 300 pk. Het koppel is door de automatische transmissie afgenomen van 407 Nm naar 350 Nm.
Misschien nog wel opvallender dan het zwarte dak en de suède tierelantijntjes, is de automaat. Deze Impreza is niet voorzien van een handbak maar van een 5-traps automaat. Dat is voor Japan overigens geen primeur, daar kennen ze sinds begin 2009 de Impreza A-line, die dezelfde automaat heeft. Op die uitvoering is de Carbon gebaseerd. De 2,5-liter boxer levert daarin net als in de gewone WRX STI 300 pk. Het koppel is door de automatische transmissie afgenomen van 407 Nm naar 350 Nm.