Chinese merken zoals BYD en Lynk & Co hebben daarbij opvallend weinig last van de vorig jaar afgekondigde Europese importheffingen. "Chinese fabrikanten weten dankzij het reeds opgebouwde kostenvoordeel de impact te beperken. Ook hebben ze, al dan niet via joint ventures, plannen om een aantal assemblagelijnen naar Europa te verplaatsen", schrijft de Bovag
De verwachting is dat in 2030 net geen 19 procent van de in Nederland verkochte elektrische auto's van een Chinees merk is. Drie jaar geleden lag diezelfde verwachting nog op 8 procent.
Chinese merken richten zich steeds vaker op het betaalbaardere segment elektrische auto's en daar ligt volgens de Bovag juist de groei. Deze producenten kunnen daarbij vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding leveren dan producenten uit andere landen.
"Met een breed productportfolio en toegang tot een grote hoeveelheid mensen en middelen spelen ze razendsnel in op de actuele vraag. Waar de eerste Chinese toetreders drie jaar geleden zich op het premiumsegment richtten, zijn er steeds meer Chinese merken die zich nu juist focussen op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Ook wat betreft distributie schakelen ze snel: na een eerdere focus op directe verkoop, wordt er nu toch steeds meer gebruikgemaakt van een traditioneel dealernetwerk", staat in een persbericht van de Bovag.
Uit het onderzoek komen ook enkele knelpunten naar voren. "Onzekerheid over restwaarde en repareerbaarheid maakt leasemaatschappijen en verzekeraars nog terughoudend. En voor samenwerkende dealerorganisaties is het wennen aan de verschillen in bedrijfscultuur." Toch denkt de Bovag dat "dealers die aanhaken, ermee kunnen compenseren voor het terugvallende marktaandeel van Europese merken."