Stefanie Wurst, Managing Director BMW Group Nederland - Interview
‘In 2020 wordt onze Power of Choice tastbaar’
Net zoals zijn premiumconcurrenten doet de BMW Group er alles aan om elk segment van een gepast antwoord te voorzien. Dat heet in München voortaan de Power of Choice, die in 2020 tastbaar moet worden bij zowel Mini als BMW zelf, aldus de Nederlandse directrice.
Laat ons beginnen met een korte terugblik: hoe heeft de BMW Group het vorig jaar in Nederland gedaan?
“Zowel BMW, Mini als BMW Motorrad hebben in 2019 nieuwe records gevestigd, met een bijzondere vermelding voor de geëlektrificeerde aandrijflijnen bij de auto’s. Nooit eerder hebben we zoveel plugins en elektrische voertuigen verkocht als in 2019, over het hele modelgamma heen. Op modelniveau blijft de 3-serie natuurlijk belangrijk, terwijl ook de nieuwe 1-serie een echte hit is gebleken. Verder scoren we uitzonderlijk goed in het luxesegment met de nieuwe X7 en met alle versies van de 8-serie, al dan niet in M-specificatie. Tot slot blijft de 7-serie populair, omdat die eveneens als plug-in hybride verkrijgbaar is. Alles bij elkaar levert dat een uitstekend rapport op, waarmee BMW Group Neder land bovengemiddeld bijdraagt aan de CO2-reductie van de groep in Europa.”
Mogen we daaruit concluderen dat BMW klaar is voor de strikte CO2-targets die het in 2020 en 2021 krijgt opgelegd?
“Plug-ins en EV’s zijn natuurlijk belangrijk, maar laten we niet vergeten dat elke aandrijflijn hierin kan bijdragen. Dat noemen we bij BMW de Power of Choice: een strategie die onze clientèle geen keuzes oplegt, maar hun juist keuzevrijheid biedt. Zo koopt de klant bij ons altijd één van de modernste en schoonste motoriseringen op de markt, ongeacht de gekozen aandrijflijn. Dat mission statement hebben we op de IAA 2019 uitgerold en zal dit jaar echt tastbaar worden, omdat we in elke klasse een gepast antwoord met verschillende aandrijfopties bieden. Zelfs in een relatief klein land als Nederland verschillen de transportbehoeften immers danig tussen iemand die in Amsterdam woont en werkt en een ander die veel verder moet forenzen.”
Ondertussen staat de iX3 als eerstvolgende elektrische BMW in de coulissen. Verwacht u daar veel van in Nederland?
“Absoluut . De iX3 zit pal in het centrum van ons gamma en is bovendien een Sports Activity Vehicle, zoals wij dat bij BMW noemen. Twee trends in één auto, dus een volledig elektrische aandrijflijn én een SUV-carrosserie met een concurrerende prijs. De productiestart is gepland voor eind 2020, de precieze levering aan Nederland is nog niet bevestigd. Het spreekt voor zich dat we ons uiterste best gaan doen om de iX3 nog dit jaar bij de dealers te krijgen, zodat iedereen nog van de lagere bijtelling kan profiteren. Daarnaast herhaal ik graag dat de plug-in versie van die auto ondertussen eveneens is geïntroduceerd en dat de conventionele motoren beschikbaar blijven. Kortom: een prima voorbeeld van onze Power of Choice.”
En bij Mini staat ongeveer hetzelfde te gebeuren met de Mini Electric.
“Klopt. Bij BMW beogen we in 2020 dat één op de vijf verkochte modellen geëlektrificeerd is, bij Mini zal één op de vijf verkochte auto’s volledig elektrisch zijn. Dat kan dankzij de Mini Electric, die al sinds 7 maart bij de dealers staat en helemaal anders is dan de elektrische auto’s die we vandaag al kennen. Met zijn lage zwaartepunt, krachtige elektromotor en ‘go-kart feeling’ ligt de focus op rijplezier. De pure Mini-genen, maar nu in een elektrisch model. Een auto die perfect is voor onze markt. We verwachten er in elk geval veel van en hebben dus ook best wat auto’s klaarstaan voor onze klanten.”
Denkt u dat de Mini Electric ook nieuwe klanten zal aantrekken?
“Tot nog toe is de elektrische auto vooral een rationele keuze gebleken, die je maakt omwille van het ecologische aspect en de lage bijtelling die daarbij hoort. De Mini Electric is daarentegen de emotionele keuze. Daarom zijn we van mening dat deze EV voor veel mensen hun eerste elektrische auto gaat worden, juist omdat hij zo anders is dan wat onze concurrenten bieden. We rekenen er daarom op dat de geschiedenis zich gaat herhalen, en dat deze Mini weer de eerste auto van velen mag worden. Wie weet kunnen sommigen onder hen die droom zelfs voor een tweede keer waarmaken en zich met deze auto weer zo jong voelen als destijds.”
Even terug naar BMW, dat zich momenteel ook aan het heruitvinden is met voorwielaandrijving en een nieuwe designtaal. Hoe wordt daarop gereageerd?
“Het percentage klanten dat de switch van achterwiel- naar voorwielaandrijving betreurt, is heel klein. De feedback die we op de nieuwe 1-serie krijgen, is van een lekker sturende auto, net zoals de Mini’s die er technisch mee verwant zijn. Die kritiek speelt dus eerder in de vakpers dan in de showrooms. Sterker nog: we verkopen in Nederland momenteel meer exemplaren van de nieuwe 1-serie dan onze twee grootste concurrenten van hun hatchbackmodellen samen. De styling van onze nieuwe auto’s evolueert gestaag mee. De grotere nieren hebben hun intrede ook gedaan op de 1-serie en 2-serie, samen met een stel fijnere koplampen. Ook op de komende 4-serie zie je een andere interpretatie van de nieren, net als op de daarvan afgeleide i4 met elektrische aandrijving. Dat is nog zo’n gamechanger in wording, die een opvallend stijlkenmerk verdient.”
Vlak nadat de PHEV-versies van de X1, de X2 en de 3-serie Touring werden onthuld, heeft BMW ook een functionaliteit met ‘geo fencing’ toegevoegd. Wat is dat precies?
“We gebruiken geo fencing-technologie om eDrive Zones te creëren in de G4, de vier grootste steden van Nederland. Wie vanaf nu de stadscentra van Rotterdam, Utrecht, Den Haag of Amsterdam binnenrijdt met een BMW plug-in van de vijfde generatie, zal merken dat zijn auto vanzelf op de volledig elektrische modus overschakelt – op voorwaarde dat de accu’s voldoende zijn opgeladen. De auto communiceert dus met de stad. Daarmee bevorderen we het emissievrije rijden in drukke centra, zonder dat de bestuurder daaraan hoeft te denken. Vanaf juli 2020 introduceren we bovendien BMW Points, die de bestuurder verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer. De kilometers bínnen de eDrive Zones tellen extra zwaar. Vervolgens kunnen die punten worden ingeruild tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.”
Maar het hoogste goed blijft toch de i4, die ergens in 2021 op de markt komt en die een elektrische autonomie heeft tot wel 600 km.Moet dat de Tesla-killer van BMW worden?
“De i4 is het antwoord van BMW in het segment van de middenklasse premium sedan, een segment dat BMW al sinds de jaren 70 domineert. De i4 is een moderne interpretatie en belichaamt alles waar BMW voor staat. Hij is elegant, sportief, innovatief en kwalitatief hoogstaand. Tot het zover is, houden we ons klassieke lanceringsstramien aan. Dat betekent dit jaar eerst de 4-serie Coupé met conventionele motoren. Daarna volgt de Cabrio, om de modellijn volgend jaar in de elektrische i4 met vier deuren te laten culmineren. Het hoogtepunt is altijd de Gran Coupé en in dit geval nog volledig elektrisch ook.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320i Aut. Ecc Navi Bi-Xenon Elektr. Trekhaak 2012
- 2012
- 138.233 km

BMW X1 xDrive25e High Executive | M-Pakket | 19'' LMV | Trekhaak | Panorama Dak | Adaptief Cruise Control | Achteruitrijcamera |
- 2021
- 53.207 km

BMW 3-serie Touring 320i M-Sport | 20" | Panorama | Leder | Camera
- 2022
- 74.881 km